De Duitse autofabrikant begint de presentatie met een slimme oplaadservice. BMW i Home Charging Services benut bij voorkeur stroom van zonnepanelen. Bij het ontbreken daarvan kiest het systeem voor laden tijdens de uren met het goedkopere nachttarief. Het systeem van de Home Charging Services kiest niet alleen automatisch voor de voordeligste stroom, de BMW i3-rijder kan ook zelf een laadperiode instellen, zodat hij overbodig laden voorkomt. De oplaadservice van BMW i zorgt er dus voor dat de energiekosten zo laag mogelijk zijn. In de Verenigde Staten is het mogelijk te besparen bedrag geschat op 800 dollar (670 euro) per jaar. Het systeem is geïntegreerd in het elektriciteitsnetwerk en maakt gebruik van diverse online datasystemen.

"BMW is de eerste autofabrikant die een dergelijke oplaadservice aanbiedt", zegt BMW Project Manager Julian Lienich. "Het doel is elektrische mobiliteit zo voordelig mogelijk te maken met gebruik van groene energie, zonder dat gebruikers er enig omkijken naar hebben."

BMW laat op de beurs ook een systeem zien dat inductieladen thuis in de eigen garage mogelijk maakt. Het bestaat uit twee magneetspoelen: de ene is in de garagevloer gemonteerd en de andere aan de onderkant van de auto. De overdracht van stroom (met een laadsnelheid van 3,3 kWh) geschiedt dus draadloos, via een afwisselend magnetisch veld.

Het opladen van een lege batterij van de BMW i8 duurt ongeveer twee uur en dat is gelijk aan de tijd voor opladen met het gebruikelijke laadsnoer. Het proces verloopt bovendien helemaal automatisch, zodra het voertuig boven de magnetische spoel is geparkeerd. De elektromagnetische straling rond de auto is zeer beperkt, minder dan die van een inductieplaat van een fornuis. Wanneer het inductielaadsysteem productierijp is, is nog niet bekend.