Subsidie voor aanschaf schonere bestelauto’s

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu komt ondernemers met vervuilende bestelwagens financieel tegemoet. Het gaat om ondernemers in gemeenten rond steden met milieuzones.

Zij krijgen nu subsidie voor de aanschaf van een schonere wagen om die milieuzones in te rijden, zo maakte Mansveld maandag bekend in Rotterdam.

Ondernemers in die randgemeenten kunnen afhankelijk van hoe schoon de nieuwe bestelauto is, aanspraak maken op een bedrag dat ligt tussen 500 en 2200 euro. In totaal is er 4 miljoen euro beschikbaar.

Zo moeten de steden met een milieuzone voor vervuilende bestelwagens steeds schoner worden. Niet alleen de verouderde bestelwagens binnen de eigen gemeentegrens worden dan geweerd, maar ook de auto’s direct daarbuiten.

Waterstof

Rotterdam krijgt van Mansveld 1,3 miljoen euro om schonere bussen aan te schaffen. Het gaat om meer hybride bussen en bussen die op waterstof rijden.

”De hybride bussen rijden al. Een proef met waterstofbussen begint volgend jaar en duurt drie jaar. Deze bussen gaan tanken bij het pas geopende waterstoftankstation in Rhoon. Als de proef goed verloopt, gaan er meer bussen op waterstof in de regio Rotterdam-Rijnmond rijden. Ze zijn nu nog te duur om op grote schaal in te kopen”, aldus het ministerie.

Om de lucht in Rotterdam schoner te krijgen, heeft de gemeente voor de komende vier jaar 11,7 miljoen beschikbaar gesteld. ”Maar we kunnen het niet alleen. We hebben het Rijk nodig met maatregelen en geld", aldus verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg.

Reacties

Theorie versus praktijk. In Rotterdam zijn doorgaande wegen voor vervuilers afgesloten. Zwaar verkeer wijkt nu uit naar sluiproutes door het centra. Tel uit je winst. Subsidies ? Zwaar gefrustreerd na in 4 jaar 17.000 euro en mijn vrije tijd in de restauratie van een klassieke Jeep ( 30 jaar oud ) gestoken te hebben is deze gesloopt ivm verandering oldtimer beleid. Met in deze mooie klassieker een gloednieuwe motor en nieuwe LPG installatie. Hobby werd onbetaalbaar, op LPG 221 per maand aan MRB. Op benzine mag je rijden voor 120 MRB per jaar. Maar in de winter waarin ik juist de 4×4 gebruik mag je niet rijden, plus 1 op 3 op benzine is niet te betalen. Nu dus Aardgas auto gekocht, kreeg 4500 subsidie. Deze auto nu na 6 maanden aan mede oldtimer ” verkocht “, op zelfde wagen vangt die ook 4500 subsidie. En over 6 maanden herhalen we dit legale trucje. Mijn vrienden kopieren deze wissel truc. Kost Rotterdam nu al 5 x 4500. Zsm na ontvangst subsidie gaan deze CNG wagens naar Oostblok waar de Aardgas eruit gaat. Wij zijn helaas onze oldtimers kwijt, waren tweede wagens voor hobby. Veel geld hierop verloren en de gemeente zijn subsidie pot gaat leeg. Milieu verbeterd ? Nee, aardgas rijden bevalt prima maar prijs is rap van 70 ct naar 1,09 verhoogd en MRB was tarief benzine en is nu LPG G3. Onderhoud is duur dus we dumpen deze wagens zsm. Goed overheid beleid.

Geplaatst door: Oldtimer op
Subsidie voor aanschaf schonere bestelauto’s - Automobielmanagement.nl

Subsidie voor aanschaf schonere bestelauto’s

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu komt ondernemers met vervuilende bestelwagens financieel tegemoet. Het gaat om ondernemers in gemeenten rond steden met milieuzones.

Zij krijgen nu subsidie voor de aanschaf van een schonere wagen om die milieuzones in te rijden, zo maakte Mansveld maandag bekend in Rotterdam.

Ondernemers in die randgemeenten kunnen afhankelijk van hoe schoon de nieuwe bestelauto is, aanspraak maken op een bedrag dat ligt tussen 500 en 2200 euro. In totaal is er 4 miljoen euro beschikbaar.

Zo moeten de steden met een milieuzone voor vervuilende bestelwagens steeds schoner worden. Niet alleen de verouderde bestelwagens binnen de eigen gemeentegrens worden dan geweerd, maar ook de auto’s direct daarbuiten.

Waterstof

Rotterdam krijgt van Mansveld 1,3 miljoen euro om schonere bussen aan te schaffen. Het gaat om meer hybride bussen en bussen die op waterstof rijden.

”De hybride bussen rijden al. Een proef met waterstofbussen begint volgend jaar en duurt drie jaar. Deze bussen gaan tanken bij het pas geopende waterstoftankstation in Rhoon. Als de proef goed verloopt, gaan er meer bussen op waterstof in de regio Rotterdam-Rijnmond rijden. Ze zijn nu nog te duur om op grote schaal in te kopen”, aldus het ministerie.

Om de lucht in Rotterdam schoner te krijgen, heeft de gemeente voor de komende vier jaar 11,7 miljoen beschikbaar gesteld. ”Maar we kunnen het niet alleen. We hebben het Rijk nodig met maatregelen en geld", aldus verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg.

Reacties

Theorie versus praktijk. In Rotterdam zijn doorgaande wegen voor vervuilers afgesloten. Zwaar verkeer wijkt nu uit naar sluiproutes door het centra. Tel uit je winst. Subsidies ? Zwaar gefrustreerd na in 4 jaar 17.000 euro en mijn vrije tijd in de restauratie van een klassieke Jeep ( 30 jaar oud ) gestoken te hebben is deze gesloopt ivm verandering oldtimer beleid. Met in deze mooie klassieker een gloednieuwe motor en nieuwe LPG installatie. Hobby werd onbetaalbaar, op LPG 221 per maand aan MRB. Op benzine mag je rijden voor 120 MRB per jaar. Maar in de winter waarin ik juist de 4×4 gebruik mag je niet rijden, plus 1 op 3 op benzine is niet te betalen. Nu dus Aardgas auto gekocht, kreeg 4500 subsidie. Deze auto nu na 6 maanden aan mede oldtimer ” verkocht “, op zelfde wagen vangt die ook 4500 subsidie. En over 6 maanden herhalen we dit legale trucje. Mijn vrienden kopieren deze wissel truc. Kost Rotterdam nu al 5 x 4500. Zsm na ontvangst subsidie gaan deze CNG wagens naar Oostblok waar de Aardgas eruit gaat. Wij zijn helaas onze oldtimers kwijt, waren tweede wagens voor hobby. Veel geld hierop verloren en de gemeente zijn subsidie pot gaat leeg. Milieu verbeterd ? Nee, aardgas rijden bevalt prima maar prijs is rap van 70 ct naar 1,09 verhoogd en MRB was tarief benzine en is nu LPG G3. Onderhoud is duur dus we dumpen deze wagens zsm. Goed overheid beleid.

Geplaatst door: Oldtimer op