De federale Duitse regering komt toch maar niet met belastingvoordelen voor bedrijven die elektrisch gaan rijden. De huishoudboekjes van de deelstaten zouden ontregeld raken en dus zouden de deelstaten de plannen nooit accepteren. Daarmee neemt de kans (nog) verder af dat er in 2020 daadwerkelijk een miljoen elektrische auto’s over de Autobahnen zoeven. De regering van Merkel wilde dat de helft van de kosten van elektrisch rijden fiscaal gecompenseerd zouden worden. Of er nu een ander plan komt, is niet bekend.
Mercedes-Benz: 10 plug-ins
Mercedes-Benz sorteert ondertussen voor op plug-in hybrides: in de komende drie jaar worden er tien nieuwe modellen voorzien van deze aandrijftechniek. De C-Klasse en S-Klasse zijn al als plug-ins leverbaar. De plug-ins besparen over de volledige levensduur van de auto (productie, 200.000 km gebruik en recycling) 26 tot 41 procent aan CO2-uitstoot, vergeleken met een benzinevariant.
Huidige Tesla Model S straks zelfrijdend
Tesla geeft de Model S een nieuwe versie van het besturingssysteem – en daarmee wordt de auto min of meer zelfrijdend. Deze zomer wordt versie 7.0 naar de auto’s ge-upload en vanaf dat moment zoeft de Model S zelfstandig over de snelweg, zo belooft Elon Musk. Hij claimt daarmee dat zelfrijdend nu primair een zaak van software is.
Nissan Leaf maakt licht
Ondertussen creëert Nissan een lichtpuntje op de ev-markt: de Leaf met lichtgevende lak reed een rondje over de energie-opwekkende snelweg bij Oss. De lak absorbeert energie en zet die in het donker om in licht. Precies zoals de weg, ontwikkeld door Daan Roosegaarde, dat doet. (bron: ZERauto)