‘Dikke CO2-boetes dreigen voor premiummerken’

De premiummerken in Europa hebben nog heel wat in te halen op het gebied van CO2-emissie als ze willen voorkomen dat ze miljarden euro’s aan boetes moeten gaan betalen aan Brussel.

In een rapport over de voortgang van de dertien grootste Europese autofabrikanten staat dat de grote drie uit Duitsland (Volkswagen, Daimler en BMW) en Jaguar land Rover uit Engeland de minimumtargets voor brandstofverbruik zullen missen, zo meldt Financial Times. De EU heeft strenge targets op het gebied van emissie en stelt dat auto’s in 2020-2021 gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten.  Het rapport, dat is gemaakt door PA Consulting, legt het probleem bloot dat ontstaat door het feit dat de vraag naar grote suv’s stijgt en dat de vraag naar hybride en elektrische auto’s beperkt is.

 

Vier gram  

De studie heeft de 2021-targets voor elk specifiek bedrijf ingeschat op basis van berekeningen (massa, CO2-uitstoot) van de geproduceerde vloot tussen 2007 en 2013 en de supercredits die fabrikanten krijgen voor elektrische auto’s. PA Consulting, dat werkt met veel van de leidende autofabrikanten en toeleveranciers, heeft aansluitend voorspellingen gedaan van de verkopen voor de periode 2014-2021,  gebaseerd op interne gegevens van de plannen van fabrikanten voor de elektrificatie, voor de optimalisatie van verbrandingsmotoren en de reductie van de massa. Fabrikanten als Renault, Peugeot Citroën, Toyota en Fiat Chrysler Automobiles zouden op schema lopen om de gemiddelde targets te behalen. Hyundai, Ford, General Motors en Nissan zijn er dicht bij maar de drie grote Duitse merken en Jaguar Land Rover zullen stuk voor stuk de targets missen met vier gram per kilometer of meer. Als dat traject werkelijkheid wordt, zouden de fabrikanten een boete krijgen van 95 euro voor elke gram boven de target, vermenigvuldigd met hun jaarlijkse verkoopresultaten in Europa. Voor Volkswagen bijvoorbeeld zou het gaan om een boete van een miljard euro in het eerste jaar nadat de normen zijn ingegaan. "Men zit niet zo erg in over die boete maar wel over reputatieschade en verlies van prestige", aldus Thomas Göttle, de belangrijkste auteur van het rapport.

 

Bewijs  

Volkswagen Groep heeft meerdere keren gezegd dat men de doelen zal halen en zei deze maand dat het bedrijf meer in technologie investeert dan welke autofabrikant dan ook. Topman Martin Winterkorn zei op de autosalon van Parijs vorig jaar dat elke gram CO2-reductie in zijn Europese vloot zijn groep ongeveer honderd miljoen euro kost.  BMW zegt dat er snel zuinige modellen komen, zoals de X5 plug-in, en dat er verdergaande optimalisatie zal komen van de benzine- en dieselmotoren.  Jaguar Land Rover zoekt het in de lichtgewicht constructies, downsizing van motoren en hybride technieken.  Mercedes-Benz (Daimler)  brengt voor 2017 maar liefst tien plug-in hybrides op de markt.  Maar de klant moet ze wel kopen, aldus de Mercedes.  ‘Het helpt niet als we briljante hybrides in de showroom zetten maar dat de klant alleen een V12 wil hebben.’  

Greg Archer, de manager clean vehicles  bij de lobbygroep Transport & Environment, zei dat autofabrikanten de emissie kunnen terugdringen met geoptimaliseerde verbrandingsmotoren en betere aerodynamica. "Het argument dat men heel veel elektrische auto’s moet verkopen om de targets te behalen, komt niet voort uit bewijs", aldus Archer. (bron: FT)

 

Reacties

Behoorlijk wat paniekzaaierij. De autofabrikanten zijn hier al lang op voorbereid en hebben dit meegenomen in hun lobbycircuit. De motorenontwikkelaars zoals FEV en Ricardo hebben ook hun scenario’s klaar. Voor 1300 tot 3000 euro per auto kunnen het aantal grammen met een stuk of 30 tot 40 per auto dalen. Bovendien geldt die 95 gram eis niet omdat de NEDC straks niet meer geldt. Het aantal grammen in 2021 zal wellicht naar 105 stijgen na de nieuwe cyclus. Hier gaat nog over onderhandeld worden. Het bericht van de Financial Times is een steun in de rug voor de autolobby. Overigens krijgen zwaardere auto’s ook 3,3 gram extra per 100 kilo.

Geplaatst door: Wautomotive op
‘Dikke CO2-boetes dreigen voor premiummerken’ - Automobielmanagement.nl

‘Dikke CO2-boetes dreigen voor premiummerken’

De premiummerken in Europa hebben nog heel wat in te halen op het gebied van CO2-emissie als ze willen voorkomen dat ze miljarden euro’s aan boetes moeten gaan betalen aan Brussel.

In een rapport over de voortgang van de dertien grootste Europese autofabrikanten staat dat de grote drie uit Duitsland (Volkswagen, Daimler en BMW) en Jaguar land Rover uit Engeland de minimumtargets voor brandstofverbruik zullen missen, zo meldt Financial Times. De EU heeft strenge targets op het gebied van emissie en stelt dat auto’s in 2020-2021 gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten.  Het rapport, dat is gemaakt door PA Consulting, legt het probleem bloot dat ontstaat door het feit dat de vraag naar grote suv’s stijgt en dat de vraag naar hybride en elektrische auto’s beperkt is.

 

Vier gram  

De studie heeft de 2021-targets voor elk specifiek bedrijf ingeschat op basis van berekeningen (massa, CO2-uitstoot) van de geproduceerde vloot tussen 2007 en 2013 en de supercredits die fabrikanten krijgen voor elektrische auto’s. PA Consulting, dat werkt met veel van de leidende autofabrikanten en toeleveranciers, heeft aansluitend voorspellingen gedaan van de verkopen voor de periode 2014-2021,  gebaseerd op interne gegevens van de plannen van fabrikanten voor de elektrificatie, voor de optimalisatie van verbrandingsmotoren en de reductie van de massa. Fabrikanten als Renault, Peugeot Citroën, Toyota en Fiat Chrysler Automobiles zouden op schema lopen om de gemiddelde targets te behalen. Hyundai, Ford, General Motors en Nissan zijn er dicht bij maar de drie grote Duitse merken en Jaguar Land Rover zullen stuk voor stuk de targets missen met vier gram per kilometer of meer. Als dat traject werkelijkheid wordt, zouden de fabrikanten een boete krijgen van 95 euro voor elke gram boven de target, vermenigvuldigd met hun jaarlijkse verkoopresultaten in Europa. Voor Volkswagen bijvoorbeeld zou het gaan om een boete van een miljard euro in het eerste jaar nadat de normen zijn ingegaan. "Men zit niet zo erg in over die boete maar wel over reputatieschade en verlies van prestige", aldus Thomas Göttle, de belangrijkste auteur van het rapport.

 

Bewijs  

Volkswagen Groep heeft meerdere keren gezegd dat men de doelen zal halen en zei deze maand dat het bedrijf meer in technologie investeert dan welke autofabrikant dan ook. Topman Martin Winterkorn zei op de autosalon van Parijs vorig jaar dat elke gram CO2-reductie in zijn Europese vloot zijn groep ongeveer honderd miljoen euro kost.  BMW zegt dat er snel zuinige modellen komen, zoals de X5 plug-in, en dat er verdergaande optimalisatie zal komen van de benzine- en dieselmotoren.  Jaguar Land Rover zoekt het in de lichtgewicht constructies, downsizing van motoren en hybride technieken.  Mercedes-Benz (Daimler)  brengt voor 2017 maar liefst tien plug-in hybrides op de markt.  Maar de klant moet ze wel kopen, aldus de Mercedes.  ‘Het helpt niet als we briljante hybrides in de showroom zetten maar dat de klant alleen een V12 wil hebben.’  

Greg Archer, de manager clean vehicles  bij de lobbygroep Transport & Environment, zei dat autofabrikanten de emissie kunnen terugdringen met geoptimaliseerde verbrandingsmotoren en betere aerodynamica. "Het argument dat men heel veel elektrische auto’s moet verkopen om de targets te behalen, komt niet voort uit bewijs", aldus Archer. (bron: FT)

 

Reacties

Behoorlijk wat paniekzaaierij. De autofabrikanten zijn hier al lang op voorbereid en hebben dit meegenomen in hun lobbycircuit. De motorenontwikkelaars zoals FEV en Ricardo hebben ook hun scenario’s klaar. Voor 1300 tot 3000 euro per auto kunnen het aantal grammen met een stuk of 30 tot 40 per auto dalen. Bovendien geldt die 95 gram eis niet omdat de NEDC straks niet meer geldt. Het aantal grammen in 2021 zal wellicht naar 105 stijgen na de nieuwe cyclus. Hier gaat nog over onderhandeld worden. Het bericht van de Financial Times is een steun in de rug voor de autolobby. Overigens krijgen zwaardere auto’s ook 3,3 gram extra per 100 kilo.

Geplaatst door: Wautomotive op