Jaarverslag Fastned: verlies start-ups EV-business

Het jongste jaarverslag van Fastned laat zien dat je als start-up in de EV-business diepe zakken moet hebben. Het verlies bedroeg namelijk 2,3 miljoen euro, drie keer meer dan in 2013, op een omzet van negenduizend euro.

Zeeland betaalt de prijs want er komen voorlopig geen snelladers langs de A58. Maar er is goed nieuws voor de thuisladers: ons stroomnet kan het allemaal prima aan. Maar dan geen pizza’s afbakken.
Het jaarverslag van Fastned is vorige week afgerond. Het bedrijf wil op 201 locaties langs snelwegen snellaadstations aanleggen en exploiteren. Eind 2014 waren er negentien in gebruik die 225 duizend euro per stuk kostten. En er waren er nog eens tien in voorbereiding en dit verklaart natuurlijk het verlies. Omdat pas de laatste maanden van het jaar geld werd gevraagd voor de laaddiensten, is het logisch dat de omzet minimaal is. Fastned heeft 1.743 klanten die vorig jaar gemiddeld twee keer hebben opgeladen ter waarde van net geen vijftien euro (ex BTW). Verdubbelt dit aantal gebruikers en laden ze allemaal twee keer zo vaak op, dan stijgt de omzet tot twee ton in 2015.
Geen snelladers A58
Wie van de A58 gebruikmaakt, kan voorlopig niet terecht bij een snellaadlocatie. Energiebedrijf Delta heeft zijn eerdere plannen teruggedraaid vanwege de kosten. Fastned meldt dat andere locaties voorrang krijgen op de Zeeuwse verkeersader.

Laden in Amsterdam
Gelukkig zijn er altijd nog de gewone laadpunten. Maar kan het stroomnet het wel aan, dat groeiende aantal elektrische auto’s? Tot in elk geval 2025 zit het in Amsterdam wel goed, blijkt uit onderzoek van Liander in wijken met veel ev’s. Dus kunnen er beoogde vierduizend laadpalen per 2018 gewoon worden neergezet.
Pizza afbakken
In het Gelderse Lochem hield Liander samen met de bewoners van een aantal straten een stresstest. Zij sloten ook elektrische auto’s aan om deze op te laden. Het maximum van 36 kW per kabel (fase) werd tijdens deze proef ruimschoots overschreden tot 70 kW aan toe. Het opladen van de ev’s ging echter prima. Pas toen de pizza’s aan de beurt waren – in 20 huizen werd hiervoor de elektrische over aangezet – bezweek een zekering. Conclusie: rijders van elektrische auto’s kunnen beter geen pizza’s afbakken. (bron: ZERauto)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Jaarverslag Fastned: verlies start-ups EV-business - Automobielmanagement.nl

Jaarverslag Fastned: verlies start-ups EV-business

Het jongste jaarverslag van Fastned laat zien dat je als start-up in de EV-business diepe zakken moet hebben. Het verlies bedroeg namelijk 2,3 miljoen euro, drie keer meer dan in 2013, op een omzet van negenduizend euro.

Zeeland betaalt de prijs want er komen voorlopig geen snelladers langs de A58. Maar er is goed nieuws voor de thuisladers: ons stroomnet kan het allemaal prima aan. Maar dan geen pizza’s afbakken.
Het jaarverslag van Fastned is vorige week afgerond. Het bedrijf wil op 201 locaties langs snelwegen snellaadstations aanleggen en exploiteren. Eind 2014 waren er negentien in gebruik die 225 duizend euro per stuk kostten. En er waren er nog eens tien in voorbereiding en dit verklaart natuurlijk het verlies. Omdat pas de laatste maanden van het jaar geld werd gevraagd voor de laaddiensten, is het logisch dat de omzet minimaal is. Fastned heeft 1.743 klanten die vorig jaar gemiddeld twee keer hebben opgeladen ter waarde van net geen vijftien euro (ex BTW). Verdubbelt dit aantal gebruikers en laden ze allemaal twee keer zo vaak op, dan stijgt de omzet tot twee ton in 2015.
Geen snelladers A58
Wie van de A58 gebruikmaakt, kan voorlopig niet terecht bij een snellaadlocatie. Energiebedrijf Delta heeft zijn eerdere plannen teruggedraaid vanwege de kosten. Fastned meldt dat andere locaties voorrang krijgen op de Zeeuwse verkeersader.

Laden in Amsterdam
Gelukkig zijn er altijd nog de gewone laadpunten. Maar kan het stroomnet het wel aan, dat groeiende aantal elektrische auto’s? Tot in elk geval 2025 zit het in Amsterdam wel goed, blijkt uit onderzoek van Liander in wijken met veel ev’s. Dus kunnen er beoogde vierduizend laadpalen per 2018 gewoon worden neergezet.
Pizza afbakken
In het Gelderse Lochem hield Liander samen met de bewoners van een aantal straten een stresstest. Zij sloten ook elektrische auto’s aan om deze op te laden. Het maximum van 36 kW per kabel (fase) werd tijdens deze proef ruimschoots overschreden tot 70 kW aan toe. Het opladen van de ev’s ging echter prima. Pas toen de pizza’s aan de beurt waren – in 20 huizen werd hiervoor de elektrische over aangezet – bezweek een zekering. Conclusie: rijders van elektrische auto’s kunnen beter geen pizza’s afbakken. (bron: ZERauto)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding