Green Tax Battle Electric voor aanjagen elektrisch rijden

Baseer de bijtelling van een plug-in op het werkelijke brandstofverbruik. Of stel een grootverbruikerstarief in voor openbaar laden. En om de consumenten te stimuleren elektrisch te rijden moet je ze een aanschafsubsidie van vijf duizend euro geven.

Dit zijn enkele ideeën voorgesteld tijdens de Green Tax Battle Electric georganiseerd door Nissan, Natuur & Milieu en ANWB. Vijf teams van invloedrijke deskundigen streden de afgelopen tijd om de prijs voor het meest kansrijke en vernieuwende voorstel: welke pakket belastingmaatregelen zorgt voor maximale versnelling op elektrisch rijden in de volgende belastingperiode 2017-2021? Aan onderzoeksinstituut CE Delft en de fiscale juristen van Loyens&Loeff is gevraagd de voorstellen op objectieve wijze te beoordelen op hun mobiliteits-, milieu-, financiële en markeffecten alsmede op hun uitvoerbaarheid. De winnaar werd het team van de Groene Experts met daarin clubs als Natuur & Milieu, de Fietsersbond, Urgenda en Milieucentraal. De overige teams kwamen uit de wetenschap (onder anderen Maarten Steinbuch), uit de markt (onder meer Tesla, Toyota, the New Motion, Cofely), van zakelijke rijders (Accenture, Businesslease, Alphabet en CGI) en van het ANWB-ledenteam.

 

Inkomsten voor de overheid

Het winnende voorstel werd die van de Groen Experts. Volgens de jury komen die met een goed uitvoerbaar en breed voorstel, gericht op het stimuleren van elektrisch vervoer en het verbeteren van milieuprestaties van verkeer in den brede. In het voorstel ‘algemene’ maatregelen zoals een kilometerheffing voor vrachtvervoer en een mrb-roettoeslag voor oude diesels. Ook leiden enkele maatregelen tot een significante toename van het aantal nieuwe ev’s, zowel op de zakelijke als particuliere markt. Zelfs de inkomsten voor de overheid blijven op peil. De keerzijde van de medaille is de stijgende lastendruk voor burgers, aldus de jury.

Klik hier voor de inzending.

De ANWB richt zich met name op plannen om de particulier in de elektrische auto te krijgen. Team Markt wil vooral de export van jonge (PH)EV’s en strenge maatregelen ten aanzien van lage bijtelling voor plug-ins. Team Wetenschappers richt haar pijlen sterk op de tweedehandsmarkt voor ev’s, bijvoorbeeld via een btw-vrijstelling van fev’s en een lagere energiebelasting voor publieke laadpalen. (bron: trendsinautoleasing.nl)

Na de experts is het nu aan het publiek te stemmen op de beste belastingmaatregelen. Er kan op een zestal maatregelen worden gestemd. Klik hier om uw stem uit te brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Green Tax Battle Electric voor aanjagen elektrisch rijden - Automobielmanagement.nl

Green Tax Battle Electric voor aanjagen elektrisch rijden

Baseer de bijtelling van een plug-in op het werkelijke brandstofverbruik. Of stel een grootverbruikerstarief in voor openbaar laden. En om de consumenten te stimuleren elektrisch te rijden moet je ze een aanschafsubsidie van vijf duizend euro geven.

Dit zijn enkele ideeën voorgesteld tijdens de Green Tax Battle Electric georganiseerd door Nissan, Natuur & Milieu en ANWB. Vijf teams van invloedrijke deskundigen streden de afgelopen tijd om de prijs voor het meest kansrijke en vernieuwende voorstel: welke pakket belastingmaatregelen zorgt voor maximale versnelling op elektrisch rijden in de volgende belastingperiode 2017-2021? Aan onderzoeksinstituut CE Delft en de fiscale juristen van Loyens&Loeff is gevraagd de voorstellen op objectieve wijze te beoordelen op hun mobiliteits-, milieu-, financiële en markeffecten alsmede op hun uitvoerbaarheid. De winnaar werd het team van de Groene Experts met daarin clubs als Natuur & Milieu, de Fietsersbond, Urgenda en Milieucentraal. De overige teams kwamen uit de wetenschap (onder anderen Maarten Steinbuch), uit de markt (onder meer Tesla, Toyota, the New Motion, Cofely), van zakelijke rijders (Accenture, Businesslease, Alphabet en CGI) en van het ANWB-ledenteam.

 

Inkomsten voor de overheid

Het winnende voorstel werd die van de Groen Experts. Volgens de jury komen die met een goed uitvoerbaar en breed voorstel, gericht op het stimuleren van elektrisch vervoer en het verbeteren van milieuprestaties van verkeer in den brede. In het voorstel ‘algemene’ maatregelen zoals een kilometerheffing voor vrachtvervoer en een mrb-roettoeslag voor oude diesels. Ook leiden enkele maatregelen tot een significante toename van het aantal nieuwe ev’s, zowel op de zakelijke als particuliere markt. Zelfs de inkomsten voor de overheid blijven op peil. De keerzijde van de medaille is de stijgende lastendruk voor burgers, aldus de jury.

Klik hier voor de inzending.

De ANWB richt zich met name op plannen om de particulier in de elektrische auto te krijgen. Team Markt wil vooral de export van jonge (PH)EV’s en strenge maatregelen ten aanzien van lage bijtelling voor plug-ins. Team Wetenschappers richt haar pijlen sterk op de tweedehandsmarkt voor ev’s, bijvoorbeeld via een btw-vrijstelling van fev’s en een lagere energiebelasting voor publieke laadpalen. (bron: trendsinautoleasing.nl)

Na de experts is het nu aan het publiek te stemmen op de beste belastingmaatregelen. Er kan op een zestal maatregelen worden gestemd. Klik hier om uw stem uit te brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding