Subsidiestrijd elektrische auto’s & levenslang gratis snelladen

Minder subsidie op elektrische auto’s! Nee, we moeten meer subsidie geven! De Algemene Rekenkamer vindt dat er de Nederlandse overheid te scheutig is terwijl branche-organisatie BOVAG pleit voor extra EV-subsidies. Wie al profiteert van de fiscale voordelen en elektrisch rijdt, kan voortaan ‘gratis’ snelladen bij Fastned. Entreekosten zijn er wel: 25.000 euro.

1 miljard weggegooide euro’s
De Algemene Rekenkamer is kritisch. Het doel van 200.000 auto’s met een stekker in 2020 wordt wel gehaald. Maar tegen welke prijst? En wat heeft Nederland er eigenlijk aan? Vanwege export van gebruikte EV’s en plug-in hybride, moeten er in totaal 300.000 stuks worden verkocht om in 2020 die 200.000 stuks over te houden, stelt de Algemene Rekenkamer. Die 100.000 stuks worden wel gesubsidieerd maar we hebben er als land niks aan. Bij 10.000 euro per stuk, gaat dat dus over 1 miljard weggegooide euro’s

Daarnaast constateren de onafhankelijk onderzoekers dat de milieuwinst van de PHEV’s mager uitvalt. Ergo, er wordt veel geld uitgegeven aan stimulering (miljarden euro’s in enkele jaren) voor een tamelijk beperkt resultaat. De Algemene Rekenkamer beveelt Den Haag aan het beleid bij te sturen.

10.000 euro
Het bericht was nog niet uit of BOVAG meldde zich met de suggestie om particuliere kopers van een elektrische auto wat te helpen. Bijvoorbeeld met 5.000 of anders 10.000 euro per gekochte auto. BOVAG stelt daarbij voor om vieze diesels meer wegenbelasting te laten betalen. Hoeveel vuile diesels zijn er nodig om 10.000 euro extra subsidie bij elkaar te roeten? In 2017 komt er een nieuw belastingplan, dus wellicht dat de ideeën daarin een plekje krijgen.

25.000 euro
Goed, tijd voor gratis snelladen bij Fastned. Iedereen die voor 25.000 euro aan certificaten koopt in de stichting die de stichting beheert die eigenaar is van Fastned kan levenslang gratis snelladen. Er zijn nog zo’n 200.000 van de 400.000 certificaten over van de eerste tranche, dus kunnen 80 mensen levenslang "gratis" snelladen. Nou ja, het kost 6% rente x 25.000 euro = 1.500 euro per jaar. Dividend komt er voorlopig niet: de kosten zijn hoger dan de opbrengsten en het bedrijf is volgestopt met leningen. Een "unlimited" snellaadabonnement is er voor 100 euro per maand, zelfde mogelijkheden en nul risico.

Bron: ZERauto

Reacties

De afgelopen paar jaar is al voldoende stimulans gegeven aan de aanschaf van PHEV’s en E-auto’s. Nu rest de verstandige aanpak om subsidiëring, voor wie dan ook, af te bouwen, niet alleen voor auto’s maar net zo goed voor nieuwe windmolenparken.
En … als er dan nog wel overheids bevordering gewenst is, laat het dan alleen uitgekeerd worden naarmate de gewenste uitkomsten bewezen zijn. Kortom: eerst bewijzen dan pas beloond worden.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

De gesubsidieerde EV’s gaan als zoete broodjes de grens over, het beoogde subsidiedoel wordt zo niet gehaald dus de stekker kan uit de subsidievoorziening

Geplaatst door: Applaus op
Subsidiestrijd elektrische auto’s & levenslang gratis snelladen - Automobielmanagement.nl

Subsidiestrijd elektrische auto’s & levenslang gratis snelladen

Minder subsidie op elektrische auto’s! Nee, we moeten meer subsidie geven! De Algemene Rekenkamer vindt dat er de Nederlandse overheid te scheutig is terwijl branche-organisatie BOVAG pleit voor extra EV-subsidies. Wie al profiteert van de fiscale voordelen en elektrisch rijdt, kan voortaan ‘gratis’ snelladen bij Fastned. Entreekosten zijn er wel: 25.000 euro.

1 miljard weggegooide euro’s
De Algemene Rekenkamer is kritisch. Het doel van 200.000 auto’s met een stekker in 2020 wordt wel gehaald. Maar tegen welke prijst? En wat heeft Nederland er eigenlijk aan? Vanwege export van gebruikte EV’s en plug-in hybride, moeten er in totaal 300.000 stuks worden verkocht om in 2020 die 200.000 stuks over te houden, stelt de Algemene Rekenkamer. Die 100.000 stuks worden wel gesubsidieerd maar we hebben er als land niks aan. Bij 10.000 euro per stuk, gaat dat dus over 1 miljard weggegooide euro’s

Daarnaast constateren de onafhankelijk onderzoekers dat de milieuwinst van de PHEV’s mager uitvalt. Ergo, er wordt veel geld uitgegeven aan stimulering (miljarden euro’s in enkele jaren) voor een tamelijk beperkt resultaat. De Algemene Rekenkamer beveelt Den Haag aan het beleid bij te sturen.

10.000 euro
Het bericht was nog niet uit of BOVAG meldde zich met de suggestie om particuliere kopers van een elektrische auto wat te helpen. Bijvoorbeeld met 5.000 of anders 10.000 euro per gekochte auto. BOVAG stelt daarbij voor om vieze diesels meer wegenbelasting te laten betalen. Hoeveel vuile diesels zijn er nodig om 10.000 euro extra subsidie bij elkaar te roeten? In 2017 komt er een nieuw belastingplan, dus wellicht dat de ideeën daarin een plekje krijgen.

25.000 euro
Goed, tijd voor gratis snelladen bij Fastned. Iedereen die voor 25.000 euro aan certificaten koopt in de stichting die de stichting beheert die eigenaar is van Fastned kan levenslang gratis snelladen. Er zijn nog zo’n 200.000 van de 400.000 certificaten over van de eerste tranche, dus kunnen 80 mensen levenslang "gratis" snelladen. Nou ja, het kost 6% rente x 25.000 euro = 1.500 euro per jaar. Dividend komt er voorlopig niet: de kosten zijn hoger dan de opbrengsten en het bedrijf is volgestopt met leningen. Een "unlimited" snellaadabonnement is er voor 100 euro per maand, zelfde mogelijkheden en nul risico.

Bron: ZERauto

Reacties

De afgelopen paar jaar is al voldoende stimulans gegeven aan de aanschaf van PHEV’s en E-auto’s. Nu rest de verstandige aanpak om subsidiëring, voor wie dan ook, af te bouwen, niet alleen voor auto’s maar net zo goed voor nieuwe windmolenparken.
En … als er dan nog wel overheids bevordering gewenst is, laat het dan alleen uitgekeerd worden naarmate de gewenste uitkomsten bewezen zijn. Kortom: eerst bewijzen dan pas beloond worden.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

De gesubsidieerde EV’s gaan als zoete broodjes de grens over, het beoogde subsidiedoel wordt zo niet gehaald dus de stekker kan uit de subsidievoorziening

Geplaatst door: Applaus op