RAI: TNO-onderzoek dieselauto’s ‘te kort door de bocht’

De conclusie van staatssecretaris Mansveld dat nieuwe dieselauto’s nog steeds te vervuilend zijn, is te kort door de bocht, zegt Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging. Het feit dat er de laatste jaren flinke stappen zijn gezet, wordt volgens hem onderbelicht.

Vorige week publiceerde TNO het onderzoek naar de uitstoot van diesels dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werd gehouden. Conclusie van de staatssecretaris: nieuwe dieselauto’s zijn de afgelopen decennia nauwelijks schoner geworden. Temeer omdat de uitstoot van voornamelijk stikstofoxiden vaak tot vijf a zes keer hoger is dan wat fabrikanten opgeven.

Volgens van Eijck is de conclusie te kort door de bocht. "We zien de laatste jaren dat de uitstoot van fijnstof bij diesels, dankzij goed werkende roetfilters, feitelijk is opgelost. Daarmee is de luchtkwaliteit in binnensteden enorm verbeterd. We vinden het jammer dat de staatssecretaris dat feit nu slechts in een bijzin van haar mening over de uitstoot van nieuwe diesels op heeft genomen".

De staatssecretaris gaat daarnaast ook grotendeels voorbij aan de milieuwinst die bereikt is bij vrachtwagens en bussen. "De introductie van de Euro VI-norm bij dat type voertuigen heeft er voor gezorgd dat nieuwe vrachtwagens schoon zijn. Het Nederlandse wagenpark kan tot het schoonste van de EU worden gerekend."

Wel zijn er nog verbeteringen mogelijk, zegt ook RAI Vereniging. Daarvoor moet vooral de nieuwe (Europese) testmethode (Real Driving Emissions-test) voor zorgen. Die moet dan ook zo snel mogelijk worden ingevoerd, zegt Van Eijck. "De staatssecretaris zou dat goed kunnen regelen tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de EU in het eerste halfjaar van 2016.

Maar als de staatssecretaris in Nederland echt ‘iets’ wil doen aan verbetering van de luchtkwaliteit, dan moet dat ook gezocht worden in het verjongen van het bestaande wagenpark, stelt RAI. Het doelt daarmee op de plannen van de brede maatschappelijke coalitie, met ANWB, BOVAG, VNA en Natuur & Milieu voor wat betreft de autobelastingen.

Reacties

Al veel eerder, onder meer na de introductie van Euro 3 bij de vrachtauto’s, heeft TNO aangetoond dat diesels in de praktijk minder schoon zijn dan op papier. Destijds een gevolg van het niet voldoende op bedrijfstemperatuur komen van grote groepen voertuigen in het korte afstandsvervoer zoals stedelijke distributie. De nog altijd te hoge uitstoot van stikstofoxiden die nu is geconstateerd, zou eveneens een gevolg kunnen zijn van kritische temperatuurgrenzen. In plaats van dit feit te onderkennen leidt de Van Eijck (RAI) de aandacht af door het over fijnstof te hebben. Prima natuurlijk, echter de metingen van TNO betreffen vooral stikstofoxiden. Daarmee lijkt de geschiedenis zich te herhalen.

Geplaatst door: a.van Nierop op

Van Eijck hoor. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Nu uitgekomen dat VW het testen van diesels enorm heeft lopen flessen met speciale software, met het risico dat het misschien wel miljarden moet dokken in de VS. Misschien zijn wel meer automerken zo bezig (geweest).

Geplaatst door: EricD op
RAI: TNO-onderzoek dieselauto’s ‘te kort door de bocht’ - Automobielmanagement.nl

RAI: TNO-onderzoek dieselauto’s ‘te kort door de bocht’

De conclusie van staatssecretaris Mansveld dat nieuwe dieselauto’s nog steeds te vervuilend zijn, is te kort door de bocht, zegt Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging. Het feit dat er de laatste jaren flinke stappen zijn gezet, wordt volgens hem onderbelicht.

Vorige week publiceerde TNO het onderzoek naar de uitstoot van diesels dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werd gehouden. Conclusie van de staatssecretaris: nieuwe dieselauto’s zijn de afgelopen decennia nauwelijks schoner geworden. Temeer omdat de uitstoot van voornamelijk stikstofoxiden vaak tot vijf a zes keer hoger is dan wat fabrikanten opgeven.

Volgens van Eijck is de conclusie te kort door de bocht. "We zien de laatste jaren dat de uitstoot van fijnstof bij diesels, dankzij goed werkende roetfilters, feitelijk is opgelost. Daarmee is de luchtkwaliteit in binnensteden enorm verbeterd. We vinden het jammer dat de staatssecretaris dat feit nu slechts in een bijzin van haar mening over de uitstoot van nieuwe diesels op heeft genomen".

De staatssecretaris gaat daarnaast ook grotendeels voorbij aan de milieuwinst die bereikt is bij vrachtwagens en bussen. "De introductie van de Euro VI-norm bij dat type voertuigen heeft er voor gezorgd dat nieuwe vrachtwagens schoon zijn. Het Nederlandse wagenpark kan tot het schoonste van de EU worden gerekend."

Wel zijn er nog verbeteringen mogelijk, zegt ook RAI Vereniging. Daarvoor moet vooral de nieuwe (Europese) testmethode (Real Driving Emissions-test) voor zorgen. Die moet dan ook zo snel mogelijk worden ingevoerd, zegt Van Eijck. "De staatssecretaris zou dat goed kunnen regelen tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de EU in het eerste halfjaar van 2016.

Maar als de staatssecretaris in Nederland echt ‘iets’ wil doen aan verbetering van de luchtkwaliteit, dan moet dat ook gezocht worden in het verjongen van het bestaande wagenpark, stelt RAI. Het doelt daarmee op de plannen van de brede maatschappelijke coalitie, met ANWB, BOVAG, VNA en Natuur & Milieu voor wat betreft de autobelastingen.

Reacties

Al veel eerder, onder meer na de introductie van Euro 3 bij de vrachtauto’s, heeft TNO aangetoond dat diesels in de praktijk minder schoon zijn dan op papier. Destijds een gevolg van het niet voldoende op bedrijfstemperatuur komen van grote groepen voertuigen in het korte afstandsvervoer zoals stedelijke distributie. De nog altijd te hoge uitstoot van stikstofoxiden die nu is geconstateerd, zou eveneens een gevolg kunnen zijn van kritische temperatuurgrenzen. In plaats van dit feit te onderkennen leidt de Van Eijck (RAI) de aandacht af door het over fijnstof te hebben. Prima natuurlijk, echter de metingen van TNO betreffen vooral stikstofoxiden. Daarmee lijkt de geschiedenis zich te herhalen.

Geplaatst door: a.van Nierop op

Van Eijck hoor. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Nu uitgekomen dat VW het testen van diesels enorm heeft lopen flessen met speciale software, met het risico dat het misschien wel miljarden moet dokken in de VS. Misschien zijn wel meer automerken zo bezig (geweest).

Geplaatst door: EricD op