Wereldprimeur in Utrecht: auto voor de deur wordt energiecentrale

Accu’s van elektrische auto’s kunnen voortaan worden gebruikt als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie. Via een slim retoursysteem leveren lokale laadpalen in de straat stroom aan auto’s, die op hun beurt weer elektriciteit teruggeven als de wasmachine moet draaien of de magnetron voedsel moet opwarmen.

Op deze manier hoeven er geen nieuwe kabels te worden gelegd om ‘overtollige’ stroom terug naar een energieleverancier te sturen.

In de Utrechtse wijk Lombok worden de eerste van twintig zogenoemde retourpalen geplaatst, die zowel zonnestroom aan elektrische auto’s kunnen afgeven als onttrekken voor huishoudelijk of zakelijk gebruik. Netbeheerder Stedin spreekt van een ‘wereldprimeur’.

Nog niet eerder zijn laadpalen gebruikt voor tweerichtingsverkeer en tijdelijke opslag van energie. General Electric en Nissan zijn partners in het beproeven van deze nieuwe laadpaaltechnologie.

De laadpalen worden gekoppeld aan de zonnepanelen die op de daken van huizen, bedrijven en openbare gebouwen in de wijk Lombok zijn geplaatst. Die lokaal gewonnen energie wordt tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische en hybride auto’s en daaruit onttrokken als bedrijven en particulieren stroom nodig hebben.

"De pieken in de opslag van zonne-energie en het verbruik worden op die manier afgevlakt", aldus een woordvoerster van Stedin. Door die extra opslagcapaciteit worden volgens de netbeheerder op den duur miljarden euro’s bespaard. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen opladen, is de komende jaren alleen al in Nederland 40 tot 60 miljard euro nodig om het stroomnet uit te breiden.

Bron: ZERauto

Wereldprimeur in Utrecht: auto voor de deur wordt energiecentrale - Automobielmanagement.nl

Wereldprimeur in Utrecht: auto voor de deur wordt energiecentrale

Accu’s van elektrische auto’s kunnen voortaan worden gebruikt als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie. Via een slim retoursysteem leveren lokale laadpalen in de straat stroom aan auto’s, die op hun beurt weer elektriciteit teruggeven als de wasmachine moet draaien of de magnetron voedsel moet opwarmen.

Op deze manier hoeven er geen nieuwe kabels te worden gelegd om ‘overtollige’ stroom terug naar een energieleverancier te sturen.

In de Utrechtse wijk Lombok worden de eerste van twintig zogenoemde retourpalen geplaatst, die zowel zonnestroom aan elektrische auto’s kunnen afgeven als onttrekken voor huishoudelijk of zakelijk gebruik. Netbeheerder Stedin spreekt van een ‘wereldprimeur’.

Nog niet eerder zijn laadpalen gebruikt voor tweerichtingsverkeer en tijdelijke opslag van energie. General Electric en Nissan zijn partners in het beproeven van deze nieuwe laadpaaltechnologie.

De laadpalen worden gekoppeld aan de zonnepanelen die op de daken van huizen, bedrijven en openbare gebouwen in de wijk Lombok zijn geplaatst. Die lokaal gewonnen energie wordt tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische en hybride auto’s en daaruit onttrokken als bedrijven en particulieren stroom nodig hebben.

"De pieken in de opslag van zonne-energie en het verbruik worden op die manier afgevlakt", aldus een woordvoerster van Stedin. Door die extra opslagcapaciteit worden volgens de netbeheerder op den duur miljarden euro’s bespaard. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen opladen, is de komende jaren alleen al in Nederland 40 tot 60 miljard euro nodig om het stroomnet uit te breiden.

Bron: ZERauto