Maar de (hoge) prijs van een elektrische auto vormt voor consumenten het grootste obstakel en daarom start Natuur & Milieu vandaag een petitie waarin de stichting pleit voor een aanschafpremie op elektrische auto’s. De oproep is actueel want binnenkort besluit de Tweede Kamer over de autobelastingen tot 2021, waarmee ook alle maatregelen voor elektrisch rijden worden vastgelegd.

Tijdelijke aanschafpremie
In de petitie roept Natuur & Milieu de staatssecretaris van Financiën op om tijdelijk een premie beschikbaar te stellen aan iedereen die een elektrische auto aanschaft. Voor consumenten in Noorwegen, Frankrijk en Engeland is dit al het geval en het blijkt een succes. In Noorwegen is een kwart van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch. De aanschafsubsidie is afhankelijk van de prijs van de elektrische auto die men koopt, maar bedraagt ongeveer vijfduizend euro. Samen met een coalitie van ANWB, RAI, Bovag en VNA pleitte N&M in juni al voor dit fonds, als voorstel voor de autobelastingen tot 2021.

Tekenen petitie
Iedere consument die wil dat er meer elektrische auto’s in Nederland op de weg komen, kan de petitie hier tekenen. De resultaten zal de stichting eind september aanbieden aan staatssecretaris Wiebes. Zonder stimulering van elektrisch rijden voor de consument raakt Nederland zijn koploperspositie kwijt, voorspelt de milieuorganisatie. "De aanschafpremie moet ervoor zorgen dat elektrisch rijden aantrekkelijk is voor iedereen en niet alleen voor de zakelijke markt. Uiteindelijk profiteert ook de hele samenleving van elektrische auto’s, ook de mensen die geen auto rijden. Want elektrisch rijden is beter voor de gezondheid van mensen en voor het klimaat", zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij N&M. Het Longfonds ondersteunt de petitie van Natuur & Milieu want ‘ongezonde lucht inademen maakt de longen ziek’. Twee derde deel van de Nederlanders vindt dat de overheid het ev-rijden meer moet stimuleren, blijkt uit het onderzoek. Een zelfde groep vindt dat de overheid subsidie moet geven op elektrisch rijden. Slechts dertien procent vindt dat de overheid niet aan stimulering moet doen.

Geschikt voor consument
Van alle huidige ev-rijders in Nederland is 95 procent leaserijder. Veel belastingvoordelen voor elektrisch rijden zijn de afgelopen jaren naar de leaserijders gegaan terwijl de elektrische auto juist in het bijzonder geschikt is voor privévervoer. Het overgrote merendeel (80%) rijdt per autorit minder dan vijftig kilometer. "Korte ritten dus. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto is nu 120 kilometer en daarmee geschikt voor tachtig procent van alle Nederlandse ritten",  aldus Van Biezen.

Een kleine meerderheid (54%) van alle Nederlanders staat positief tegenover elektrisch rijden en 58 procent vindt dat er meer elektrische auto’s in Nederland zouden moeten rijden. Geld besparen op brandstof (61%), bijdragen aan schonere lucht (58%) en minder CO2-uitstoot (46%) zijn de belangrijkste redenen om elektrisch te rijden. Minder afhankelijk zijn van fossiele brandstof speelt bij 45 procent van de ondervraagden een rol.

Zakenauto onderzoek  

Eind september verschijnt het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2015 dat veel informatie geeft over het onderwerp elektrische auto versus zakelijke mobiliteit en leasing.