Sjoemelsoftware: Duitse KBA onderzoekt 50 merken

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) heeft zijn onderzoek naar aanleiding van de Volkswagen-emissieschandalen uitgebreid naar vijftig automerken.

Diverse automerken hebben al officieel verklaard dat zij niet met emissies hebben gesjoemeld, maar KBA zegt van een derde partij ‘geverifieerde indicaties’ te hebben ontvangen over ‘ongebruikelijke emissies’. De baas van Ford of Europe heeft al zijn dealers aangeschreven om hen te verzekeren dat Ford niks te maken heeft met gesjoemel als dat van Volkswagen. Vauxhall (Opel)  heeft ook verklaard dat men geen sjoemelsoftware heeft gebruikt in. Ongeveer twee derde deel van de metingen is inmiddels al door het KBA uitgevoerd.
KBA  zegt dat men sinds eind september bezig is met te onderzoeken of er in de praktijk sprake is van manipulaties van emissies, met name van NOx. De keuze van de modellen is gebaseerd op registratiestatistieken in Duitsland en op de aanwijzingen van verdachte emissies door de derde partij. ‘De studie bevat meer dan vijftig verschillende auto’s van Duitse en buitenlandse fabrikanten met verschillende dieselmotoren. Daarvan meten we de emissies op de testbank maar ook op de weg met portable emission measurement systems (pems)’, aldus KBA. ‘Gebaseerd op ruwe data zijn deel verhoogde niveaus van stikstofoxiden onder verschillende omstandigheden vastgesteld’, aldus de overheidsorganisatie.
KBA is onderdeel van het Duitse Ministerie van Verkeer en  is in overleg met bezorgde autofabrikanten en diverse betrokken autoriteiten. Maar men zal de volledige data alleen vrijgeven nadat die volledig zijn geëvalueerd en ‘juridisch robuust’ zijn. (bron: AM-online) 

 

Sjoemelsoftware: Duitse KBA onderzoekt 50 merken - Automobielmanagement.nl

Sjoemelsoftware: Duitse KBA onderzoekt 50 merken

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) heeft zijn onderzoek naar aanleiding van de Volkswagen-emissieschandalen uitgebreid naar vijftig automerken.

Diverse automerken hebben al officieel verklaard dat zij niet met emissies hebben gesjoemeld, maar KBA zegt van een derde partij ‘geverifieerde indicaties’ te hebben ontvangen over ‘ongebruikelijke emissies’. De baas van Ford of Europe heeft al zijn dealers aangeschreven om hen te verzekeren dat Ford niks te maken heeft met gesjoemel als dat van Volkswagen. Vauxhall (Opel)  heeft ook verklaard dat men geen sjoemelsoftware heeft gebruikt in. Ongeveer twee derde deel van de metingen is inmiddels al door het KBA uitgevoerd.
KBA  zegt dat men sinds eind september bezig is met te onderzoeken of er in de praktijk sprake is van manipulaties van emissies, met name van NOx. De keuze van de modellen is gebaseerd op registratiestatistieken in Duitsland en op de aanwijzingen van verdachte emissies door de derde partij. ‘De studie bevat meer dan vijftig verschillende auto’s van Duitse en buitenlandse fabrikanten met verschillende dieselmotoren. Daarvan meten we de emissies op de testbank maar ook op de weg met portable emission measurement systems (pems)’, aldus KBA. ‘Gebaseerd op ruwe data zijn deel verhoogde niveaus van stikstofoxiden onder verschillende omstandigheden vastgesteld’, aldus de overheidsorganisatie.
KBA is onderdeel van het Duitse Ministerie van Verkeer en  is in overleg met bezorgde autofabrikanten en diverse betrokken autoriteiten. Maar men zal de volledige data alleen vrijgeven nadat die volledig zijn geëvalueerd en ‘juridisch robuust’ zijn. (bron: AM-online)