PSA Peugeot Citroën en de niet-gouvernementele organisatie (ngo) Transport & Environment in Brussel gaan samenwerken om vanaf het voorjaar van 2016 de verbruikscijfers van de PSA-modellen te meten en te publiceren. Dit is de eerste eerste stap en de tweede stap is  het vaststellen van de mate van luchtverontreiniging inclusief NOx met Euro 6.2 personenauto’s vanaf het voorjaar van 2017. Een niet-gouvernementele organisatie valt niet onder een overheid en Peugeot Citroën spreekt  daarom van een onafhankelijke partij. De ngo T&E is opgericht in 1990 en vertegenwoordigt ongeveer vijftig organisaties in Europa, met name milieugroeperingen en campagnevoerders die toewerken naar een beleid van duurzaam transport op nationaal, regionaal en lokaal niveau. T&E zegt waarde toe te voegen door kennis, ideeën en netwerken te delen.
De procedure zal in de praktijk het brandstofverbruik gaan meten van alle belangrijke personenautomodellen van het PSA-concern. Dit gebeurt met tests op de openbare weg in de omgeving van Parijs onder normale rijomstandigheden met routes op de buitenweg, in de stad en op de snelweg. De procedure wordt opgenomen in het kwaliteitsmanagementproces van PSA. Het proces, de correcte uitvoering ervan en de gemeten resultaten zullen worden gecontroleerd en gevalideerd door een onafhankelijke derde partij. Peugeot Citroën is hierover in gesprek met Bureau Veritas.
Ceo Carlos Tavares van PSA Peugeot Citroën: "Dit initiatief maakt duidelijk dat een autofabrikant en een onafhankelijke ngo overeenstemming kunnen bereiken ten gunste van de consument." Directeur Jos Dings van T&E over de kwestie: "Praktijkmetingen van CO2-emissies en brandstofverbruik zullen kopers helpen met het kiezen van de zuinigste modellen. Dat komt ten goede aan de consumenten, aan de volksgezondheid en aan het milieu. Wij hebben er vertrouwen in dat het werk dat we samen met Peugeot Citroën gaan uitvoeren correcte en transparante resultaten kan opleveren waarop iedereen kan vertrouwen." De doelstelling van T&E is een wereldwijde leider te worden op het gebied van de verlaging van de negatieve effecten van het transport op het milieu. ‘Wij denken dat Europa de laagste niveaus van emissies van broeikasgassen en luchtverontreinigende gassen als gevolg van het transport zou moeten hebben: de schoonste auto’s, vliegtuigen en schepen. Het beleid voor transport zou zuinigheid en slim gebruik moeten aanmoedigen en de prijsstellingen moeten zo zijn dat de vervuiler betaalt, niet de samenleving als geheel’, zo schrijft de organisatie.