Deze week gaf Audi toe dat in de door Audi ontwikkelde 3.0 dieselmotor ook sjoemelsoftware is toegepast. De pas aangetreden concernbaas Matthias Müller was razend, zo wordt vernomen uit de interne geruchtenmachine die op de website Dailykanban wordt aangeduid als ‘hallway radio’.

Müller zou Stadler hebben geloofd toen die plechtig beloofde dat Audi  ‘schoon’ is  en nu lijkt Stadler een leugenaar te zijn. Maar Stadler denkt er niet aan op te stappen zeggen Duitse media, maar toch heeft hallway radio al een opvolger voor hem uitgezocht.
Afgelopen maandag zijn duizend managers in Wolfsburg opgetrommeld om eindelijk eens wat goed te vernemen. Müller zei tegen hen dat het herstellen van de tien miljoen dieselmotoren minder complex is dan men had verwacht en dat Volkswagen grip op de zaak heeft. Tot zover het goede nieuws want toen kwam de bekentenis van Audi en alle positieve effecten waren meteen weer geneutraliseerd.  Geen wonder dat Müller ongelukkig was.

Onhoudbaar 

Müller kan dan blind zijn geweest voor de sjoemeldiesels bij Audi maar via het interne geruchtencircuit werd de vraag al gesteld waarom Stadler nog steeds op z’n plek zat terwijl veel VW-managers door de zijdeur waren afgegaan. Wist deze Rupert Stadler werkelijk van niks? Dinsdag (24 november) zei een lid van de raad van toezicht van Volkswagen Groep tegen het management magazine Focus: "Als Stadler er van wist, is zijn positie eigenlijk onhoudbaar."

Audi ontkent alle geruchten over een vertrek van Stadler maar de geruchtenmachine heeft al een opvolger in gedachten: Dietmar Voggenreiter maakt de meeste kans. Hij is opgeleid in financieel management (bean counter) en hij is net benoemd tot verkoopchef van Audi nadat hij negen jaar lang het merk heeft vertegenwoordigd in China.

Rivaliteit

Stemmen op de hallway radio die wel van complotten en intriges houden, zeggen dat de rivaliteit tussen Stadler en Müller de achtergrond is van de plotselinge bekentenis van Audi. Stadler was eigenlijk de topkandidaat om Winterkorn als ceo op te volgen als die naar de raad van toezicht zou gaan. Maar dieselgate heeft dat verhinderd en de die carrièrekans verwoest – Müller nam het roer over. Afhankelijk van naar wie je luistert op de hallway radio, kan het zo zijn dat Müller van het moment gebruik maakt om Stadler kwijt te raken. Of het is zo dat Stadler probeert Müller te torpederen. Müller heeft namelijk ook een probleem door de 3.0 diesel want die gebruikte Porsche ook en daar was dezelfde Matthias Müller de baas van. Volgens de logica van ‘als hij het wist, moet hij weg en als hij het niet wist, is hij ongeschikt voor de baan’  zal Matthias Müller dus ook moeten vertrekken.
Maar dan zijn er ook altijd nog de stemmen die zeggen dat zowel Müller als Stadler veilig zijn. Niet omdat zij onschuldig zijn maar omdat er simpelweg geen opvolgers beschikbaar zijn.  Het wordt onder de managers van Volkswagen natuurlijk steeds moeilijker iemand te vinden die ‘schoon’ is.

Hallway radio is een naam voor de interne ‘buzz’ van de interne geruchtenmachine binnen Volkswagen. Om die reden is de berichtgeving niet altijd correct, zegt de website Dailaykanban.  Men neemt geen verantwoordelijkheid voor eventuele incorrectheden maar stelt dat er best ‘een hoog scoringsgemiddelde’ is van gebleken correctheid van de berichten.