Schiphol verliest status ‘grootste vloot elektrische bussen’

Schiphol Airport beschikt momenteel over de grootste vloot volledig elektrisch aangedreven personenbussen ter wereld . Maar dat duurt niet lang meer want in Londen gaan volgend jaar 51 van deze bussen rijden.

De 35 elektrische bussen die zes maanden geleden op Schiphol in gebruik werden genomen, hebben gezamenlijk een afstand afgelegd van 338 duizend kilometer. Het gemiddeld energieverbruik bedroeg 1,2 kWh/km. Dit komt neer op een driehonderd ton lagere uitstoot van CO2 ten opzichte van dieselbussen  ter plekke.

De 35 elektrische bussen zijn door BYD speciaal ontworpen en gebouwd naar de wensen van Schiphol. Het volume van de accu’s is bijvoorbeeld kleiner dan van andere elektrische bussen van BYD, wat bereikt kon worden door een verbeterde batterijcapaciteit. De reikwijdte op een enkele lading is ruim voldoende voor de afstand die de bussen afleggen en er is meer ruimte voor passagiers en hun bagage.  De titel ‘grootste elektrische bussenvloot in Europa’ zal nog slechts een paar maanden aan Schiphol toebehoren want midden volgend jaar zal een vloot van 51 elektrische bussen van BYD gaan rijden in het openbaar vervoernetwerk van de stad Londen.

BYD is de grootste producent van volledig elektrische bussen ter wereld. Er rijden momenteel ongeveer drieduizend bussen van het Chinese merk rond en er is al een bus met een kilometerstand van 287.000. Bij de aanbesteding destijds van deze e-bussen was ook het Nederlandse VDL in de race maar de order ging naar BYD. Topman Wim van der Leegte van VDL was destijds ‘not amused’ over deze keuze van Schiphol.

 

Schiphol verliest status ‘grootste vloot elektrische bussen’ - Automobielmanagement.nl

Schiphol verliest status ‘grootste vloot elektrische bussen’

Schiphol Airport beschikt momenteel over de grootste vloot volledig elektrisch aangedreven personenbussen ter wereld . Maar dat duurt niet lang meer want in Londen gaan volgend jaar 51 van deze bussen rijden.

De 35 elektrische bussen die zes maanden geleden op Schiphol in gebruik werden genomen, hebben gezamenlijk een afstand afgelegd van 338 duizend kilometer. Het gemiddeld energieverbruik bedroeg 1,2 kWh/km. Dit komt neer op een driehonderd ton lagere uitstoot van CO2 ten opzichte van dieselbussen  ter plekke.

De 35 elektrische bussen zijn door BYD speciaal ontworpen en gebouwd naar de wensen van Schiphol. Het volume van de accu’s is bijvoorbeeld kleiner dan van andere elektrische bussen van BYD, wat bereikt kon worden door een verbeterde batterijcapaciteit. De reikwijdte op een enkele lading is ruim voldoende voor de afstand die de bussen afleggen en er is meer ruimte voor passagiers en hun bagage.  De titel ‘grootste elektrische bussenvloot in Europa’ zal nog slechts een paar maanden aan Schiphol toebehoren want midden volgend jaar zal een vloot van 51 elektrische bussen van BYD gaan rijden in het openbaar vervoernetwerk van de stad Londen.

BYD is de grootste producent van volledig elektrische bussen ter wereld. Er rijden momenteel ongeveer drieduizend bussen van het Chinese merk rond en er is al een bus met een kilometerstand van 287.000. Bij de aanbesteding destijds van deze e-bussen was ook het Nederlandse VDL in de race maar de order ging naar BYD. Topman Wim van der Leegte van VDL was destijds ‘not amused’ over deze keuze van Schiphol.