Tot en met de maand oktober werden in Nederland 19.798 stuks afgeleverd. Het vorige record – uit 2013 – stond op 20.164 auto’s. Die verkooppiek uit 2013 heeft dezelfde oorzaak gehad als die van nu: de bijtelling gaat met ingang van het volgende kalenderjaar flink omhoog. Of anders gezegd: het fiscale voordeel loopt terug. De teller voor 2015 zal de 25 duizend stuks overschrijden. Met name Mitsubishi, Volvo en Mercedes-Benz hebben de handen vol aan de afleveringen.

Verzilveren Verdienpotentieel

De elektrisch rijdende auto’s hebben ons land 3,2 duizend banen opgeleverd, zo meldt minister Henk Kamp van Economische Zaken op gezag van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, beter bekend als RVO. De titel van het betreffende onderzoeksrapport ronkt: ‘Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer’. Het aantal van 3,2 duizend banen is overigens een schatting en heeft betrekking op 2014. Het betekent een toename van 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Met een omzet van 820 miljoen euro, nadert de elektrische economie de grens van een miljard euro.

Ford: 4,5 miljard dollar

De omzet van een paar honderd miljoen euro is peanuts vergeleken met de budgetten die Ford heeft gereserveerd voor elektrische auto’s. De fabrikant gaat twee elektrische of hybride modellen per jaar op de markt brengen tot en met het jaar 2020. De fabrikant verwacht dat veertig procent van de verkopen straks elektrisch of hybride zal zijn. Er is 4,5 miljard dollar gereserveerd voor deze plannen. Ford richt bijvoorbeeld een eigen onderzoeksafdeling voor accu’s op.  (bron: ZERauto)