Het betreft de reparatie van bijna een half miljoen tweeliterdieselmotoren waarvoor Volkswagen een plan bij het agentschap indiende. In een brief aan Volkswagen zegt het agentschap dat, nadat er updates van Volkswagen op het oorspronkelijke plan zijn gekomen, de beslissing over het plan ongeveer drie weken zal worden verschoven.  De woordvoerder van Volkswagen, Jeannine Ginivan, zei dat de autofabrikant volledig blijft meewerken met het Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB) terwijl Volkswagen zo snel mogelijk naar een goedgekeurde oplossing toewerkt. VW heeft gezegd dat de nieuwere voertuigen een upgrade van de software krijgen maar dat oudere auto’s bovendien vervangende hardware nodig hebben.
Volkswagen heeft ‘compensation expert’ Ken Feinberg aangesteld om een onafhankelijk compensatieplan voor de klanten te ontwerpen en uit te voeren. Zogenoemde buybacks kunnen daar onderdeel van zijn maar ook kortingen of andere tegemoetkomingen. Volkswagen kan in de VS zo’n vijfhonderd juridische claims over de emissiesjoemel tegemoet zien.  EPA en de staat Californië wachten ook op een separaat reparatieplan van VW voor de 85 duizend luxere auto’s en suv’s die de 3.0 zescilinderdiesel hebben waarmee ook gesjoemeld is.
VW heeft vanaf september de verkoop van de 2.0 diesels van model 2016 stopgezet en die maatregel is inmiddels uitgebreid met grotere dieselmotoren van het model 2016. Maar de reparatiemaatregelen betreffen ook gebruikte dieselauto’s die op voorraad staan bij officiële merkdealers.
Overal op de wereld is Volkswagen onderwerp van onderzoek maar alleen al in de VS kan de overtreding van de Clean Air Act  een boete opleveren van 21 miljard dollar. In totaal gaat het om elf miljoen auto’s over de hele wereld maar het gros bevindt zich in Europa.  Het VW-concern kreeg in Europa inmiddels toestemming om met de ‘reparatie’ van  8,5 miljoen auto’s te beginnen vanaf begin volgend jaar.  Chris Grundler , baas van EPA’s Office of Transportation and Air Quality, zei tegen persbureau Reuters dat  ‘de Volkswagens in Amerika  erg verschillen van die in Europa’.  (bronnen: Automotive News Europe / Reuters)