De regelgevers in Californië hebben Volkswagen gezegd dat de VW-plannen zijn afgekeurd omdat ‘er gaten in zitten en omdat ze onvoldoende gedetailleerd zijn’. In een brief aan de managers van Volkswagen heeft Richard Corey van de California Air Resources  Board (CARB) het volgende geschreven:  ‘De beschrijving van de voorgestelde reparaties missen de noodzakelijke informatie voor een technische evaluatie van de haalbaarheid en de waarschijnlijkheid voor succes’.  Volgens hem gaan de voorstellen onvoldoende in op de impact die de maatregelen mogelijk hebben op de prestaties en de betrouwbaarheid van de betrokken auto’s.  

Müller onder vuur

Woensdag (13 januari) zal ceo Matthias Müller een ontmoeting hebben met EPA-vertegenwoordiger McCarthy om een heel pakket van juridische zaken te bespreken, zo meldt Financial Times.  Müller kwam deze week onder vuur te liggen nadat hij het emissieschandaal een beetje bagatelliseerde tijdens een interview op de Detroit Auto Show.  Hij zei tegen National Public Radio dat Volkswagen ‘niet had gelogen’ tegen de regelgevers maar later, toen het interview eenmaal was uitgezonden, vroeg hij om een tweede interview waarin hij van strategie veranderde en zei dat Volkswagen ‘de schending volledig accepteert’.  Advocaat-generaal George Jepsen van de staat Connecticut: "De commentaren van meneer Müller zijn verontrustend, in het bijzonder in het licht van het constante gebrek aan medewerking van het bedrijf met onze onderzoekingen …  Volkswagen heeft consumenten op verschillende niveaus te kort gedaan en zou stappen moeten ondernemen, iets wat het bedrijf in eerste instantie beloofde te zullen doen,  om de cultuur te corrigeren waarin het mogelijk was om zo’n wijdverspreid bedrog te laten ontstaan."

Snel, eerlijk en onafhankelijk

Als reactie op de afwijzing van dinsdag zei Volkswagen dat de afgewezen voorstellen de ‘initiële recall-plannen’ waren die in december zijn ingediend. Volkswagen zei dat zijn werk aan een ‘snel, eerlijk en onafhankelijk recall-programma’ gewoon doorgaat.  De grootste problemen doen zich voor bij het oplossen van de emissieproblemen die zich voordoen bij 430 duizend auto’s die in de VS zijn verkocht die zijn voorzien van de ‘lean NOx trap’ of LNT.  De techniek, anders dan de meeste dieselemissieregelsystemen, vertrouwt volledig op een katalysator en maakt geen gebruik van urea om stikstofoxide af te breken.  De val is in het uitlaatsysteem gemonteerd  en slaat NOx op als de motor draait op een arm mengsel.  Als de val vol begint te raken, schakelt de motor over naar een rijker mengsel, dat wil zeggen: het injectiesysteem spuit meer brandstof in dan nodig om de auto aan te drijven. Het rijkere mengsel zorgt ervoor dat de opgeslagen NOx wordt omgezet in stikstof en dan wordt het door de val ‘losgelaten’ in het uitlaatsysteem.  

Volkswagen heeft afgelopen maandag op de eerste dag van de Detroit Auto Show een poging gewaagd om de ‘Amerikaanse liefde voor Volkswagen’ nieuw leven in te blazen naar aanleiding van het emissieschandaal, terwijl andere fabrikanten nieuwe modellen introduceren om te kunnen profiteren van de goede ontwikkelingen op de automarkt daar. (bron: FT)