EV-Nieuws: koning winter rijdt geen elektrische auto

Het was deze week voor het eerst sinds tijden écht koud in Nederland. En inmiddels weten we dat kou en elektrische auto’s geen fijne combinatie is.

De actieradius van een elektrische auto kan sterk verminderen bij koud weer. Daarom hebben onderzoekers aan de Pennsylvania State University een ‘all-climate battery’ ontwikkeld. Het accupakket gebruikt een 3,8 tot 5,5 procent van de lading om zichzelf warm te houden.

Balen als een stekker

Ook de stekkers blijken niet helemaal winterproof te zijn. Diverse eigenaren meldden dat de stekker van hun EV of PHEV vastgevroren zat in de auto. De oplossing is gelukkig simpel: een warme kruik of föhn is voldoende.

Noorwegen is eigenwijs

Maar dat elektrische auto’s en kou eigenlijk best wel prima samengaan, bewijst Noorwegen. In het Scandinavische land daalt het kwik op een aantal plekken tot de -20 graden. Dat houdt de Noren niet tegen, daar is van het aantal nieuw verkochte auto’s 17,1 procent volledig elektrisch en 5,2 procent is PHEV. Het totaalaantal verkochte auto’s met stekker in 2015 ligt op 33.605.

Bron: ZERauto.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Valt nogal mee hoor. Bij elke auto vriest wel eens iets vast (deurrubbers, etc). Ik geef mijn elektrische auto als ik mijn tanden poets vast een seintje dat de verwarming aan kan. Dat gebeurt terwijl hij nog ingeplugd is. En als ik het vergeet, geef de warmtepomp binnen een paar seconden al warmte. Dat lukt de meeste auto’s niet. En die accucapaciteit… We hadden de mildste winter ooit, dus waar gaat het over. En ik had ‘m al niet om elke dag honderden kilometers te tuffen. De volgende wordt WEER elektrisch!

Geplaatst door: Martijn op
EV-Nieuws: koning winter rijdt geen elektrische auto - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: koning winter rijdt geen elektrische auto

Het was deze week voor het eerst sinds tijden écht koud in Nederland. En inmiddels weten we dat kou en elektrische auto’s geen fijne combinatie is.

De actieradius van een elektrische auto kan sterk verminderen bij koud weer. Daarom hebben onderzoekers aan de Pennsylvania State University een ‘all-climate battery’ ontwikkeld. Het accupakket gebruikt een 3,8 tot 5,5 procent van de lading om zichzelf warm te houden.

Balen als een stekker

Ook de stekkers blijken niet helemaal winterproof te zijn. Diverse eigenaren meldden dat de stekker van hun EV of PHEV vastgevroren zat in de auto. De oplossing is gelukkig simpel: een warme kruik of föhn is voldoende.

Noorwegen is eigenwijs

Maar dat elektrische auto’s en kou eigenlijk best wel prima samengaan, bewijst Noorwegen. In het Scandinavische land daalt het kwik op een aantal plekken tot de -20 graden. Dat houdt de Noren niet tegen, daar is van het aantal nieuw verkochte auto’s 17,1 procent volledig elektrisch en 5,2 procent is PHEV. Het totaalaantal verkochte auto’s met stekker in 2015 ligt op 33.605.

Bron: ZERauto.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Valt nogal mee hoor. Bij elke auto vriest wel eens iets vast (deurrubbers, etc). Ik geef mijn elektrische auto als ik mijn tanden poets vast een seintje dat de verwarming aan kan. Dat gebeurt terwijl hij nog ingeplugd is. En als ik het vergeet, geef de warmtepomp binnen een paar seconden al warmte. Dat lukt de meeste auto’s niet. En die accucapaciteit… We hadden de mildste winter ooit, dus waar gaat het over. En ik had ‘m al niet om elke dag honderden kilometers te tuffen. De volgende wordt WEER elektrisch!

Geplaatst door: Martijn op