De actieradius van een elektrische auto kan sterk verminderen bij koud weer. Daarom hebben onderzoekers aan de Pennsylvania State University een ‘all-climate battery’ ontwikkeld. Het accupakket gebruikt een 3,8 tot 5,5 procent van de lading om zichzelf warm te houden.
Balen als een stekker
Ook de stekkers blijken niet helemaal winterproof te zijn. Diverse eigenaren meldden dat de stekker van hun EV of PHEV vastgevroren zat in de auto. De oplossing is gelukkig simpel: een warme kruik of föhn is voldoende.
Noorwegen is eigenwijs
Maar dat elektrische auto’s en kou eigenlijk best wel prima samengaan, bewijst Noorwegen. In het Scandinavische land daalt het kwik op een aantal plekken tot de -20 graden. Dat houdt de Noren niet tegen, daar is van het aantal nieuw verkochte auto’s 17,1 procent volledig elektrisch en 5,2 procent is PHEV. Het totaalaantal verkochte auto’s met stekker in 2015 ligt op 33.605.
Bron: ZERauto.nl
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af
Bent u al abonnee?
Valt nogal mee hoor. Bij elke auto vriest wel eens iets vast (deurrubbers, etc). Ik geef mijn elektrische auto als ik mijn tanden poets vast een seintje dat de verwarming aan kan. Dat gebeurt terwijl hij nog ingeplugd is. En als ik het vergeet, geef de warmtepomp binnen een paar seconden al warmte. Dat lukt de meeste auto’s niet. En die accucapaciteit… We hadden de mildste winter ooit, dus waar gaat het over. En ik had ‘m al niet om elke dag honderden kilometers te tuffen. De volgende wordt WEER elektrisch!