De actieradius van een elektrische auto kan sterk verminderen bij koud weer. Daarom hebben onderzoekers aan de Pennsylvania State University een ‘all-climate battery’ ontwikkeld. Het accupakket gebruikt een 3,8 tot 5,5 procent van de lading om zichzelf warm te houden.

Balen als een stekker

Ook de stekkers blijken niet helemaal winterproof te zijn. Diverse eigenaren meldden dat de stekker van hun EV of PHEV vastgevroren zat in de auto. De oplossing is gelukkig simpel: een warme kruik of föhn is voldoende.

Noorwegen is eigenwijs

Maar dat elektrische auto’s en kou eigenlijk best wel prima samengaan, bewijst Noorwegen. In het Scandinavische land daalt het kwik op een aantal plekken tot de -20 graden. Dat houdt de Noren niet tegen, daar is van het aantal nieuw verkochte auto’s 17,1 procent volledig elektrisch en 5,2 procent is PHEV. Het totaalaantal verkochte auto’s met stekker in 2015 ligt op 33.605.

Bron: ZERauto.nl