EV-Nieuws: toekomstplannen, innovaties en diefstal

De ontwikkeling van elektrische auto’s neemt bij steeds meer fabrikanten een hoge vlucht. Ieder bedrijf geeft zijn eigen invulling aan een elektrische of hybride auto. Aan de andere kant is de interesse van het dievengilde tanende.

Technologiebedrijf nanoFlowCell AG uit Liechtenstein ziet zijn 2+2 Quantino graag in productie gaan, maar ziet nog liever dat de technologie van het prototype wordt gekocht door een grote autofabrikant. De Quantino heeft flowbatterijen waarbij vloeistof uit twee tanks door de accu’s wordt gepompt. Bij een normale accu zit de vloeistof (elektrolyt) in de accu’s.

Skateboard chassis

Volkswagen ziet brood in de elektrische Budd-e Concept. Volkmar Tanneberger, ontwikkelingsbaas van elektrische Volkswagens, zegt dat we in 2020 een auto mogen verwachten die veel op de Budd-e Concept lijkt en bovendien over de aandrijflijn ervan beschikt. De basis voor het model vormt het zogenoemde MEB-platform: een soort skateboardachtig chassis waarbij een plat batterijpakket (101 kWh) in de bodem is verwerkt.

Bus in de aanbieding

Het is net als de Budd-e Concept een bus, maar dan van een geheel andere categorie: de schoolbus van het Amerikaanse bedrijf Motiv Power. De onderneming heeft een elektrische aandrijflijn ontwikkeld voor bestaande Amerikaanse schoolbussen zodat de overstap van diesel naar elektrisch geen compleet nieuwe bus nodig maakt. Het bedrijf heeft overigens ook een eigen bus in de aanbieding: de e-Quest XL die in samenwerking met busfabrikant Starcraft is ontwikkeld.

Minder in trek bij dieven 

Er is ook nieuws op het gebied van diefstal van elektrische of hybride voertuigen. Uit cijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat er in 2015 in totaal 4,8 procent minder elektrische en hybride auto’s zijn gestolen. Het gaat in totaal om 171 auto’s, een klein deel dus van de in totaal 29 duizend gestolen auto’s. Slechts 37,4 procent van de gestolen ev’s of hybrides keert overigens terug naar de rechtmatige eigenaar. (bron: ZERauto)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

EV-Nieuws: toekomstplannen, innovaties en diefstal - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: toekomstplannen, innovaties en diefstal

De ontwikkeling van elektrische auto’s neemt bij steeds meer fabrikanten een hoge vlucht. Ieder bedrijf geeft zijn eigen invulling aan een elektrische of hybride auto. Aan de andere kant is de interesse van het dievengilde tanende.

Technologiebedrijf nanoFlowCell AG uit Liechtenstein ziet zijn 2+2 Quantino graag in productie gaan, maar ziet nog liever dat de technologie van het prototype wordt gekocht door een grote autofabrikant. De Quantino heeft flowbatterijen waarbij vloeistof uit twee tanks door de accu’s wordt gepompt. Bij een normale accu zit de vloeistof (elektrolyt) in de accu’s.

Skateboard chassis

Volkswagen ziet brood in de elektrische Budd-e Concept. Volkmar Tanneberger, ontwikkelingsbaas van elektrische Volkswagens, zegt dat we in 2020 een auto mogen verwachten die veel op de Budd-e Concept lijkt en bovendien over de aandrijflijn ervan beschikt. De basis voor het model vormt het zogenoemde MEB-platform: een soort skateboardachtig chassis waarbij een plat batterijpakket (101 kWh) in de bodem is verwerkt.

Bus in de aanbieding

Het is net als de Budd-e Concept een bus, maar dan van een geheel andere categorie: de schoolbus van het Amerikaanse bedrijf Motiv Power. De onderneming heeft een elektrische aandrijflijn ontwikkeld voor bestaande Amerikaanse schoolbussen zodat de overstap van diesel naar elektrisch geen compleet nieuwe bus nodig maakt. Het bedrijf heeft overigens ook een eigen bus in de aanbieding: de e-Quest XL die in samenwerking met busfabrikant Starcraft is ontwikkeld.

Minder in trek bij dieven 

Er is ook nieuws op het gebied van diefstal van elektrische of hybride voertuigen. Uit cijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat er in 2015 in totaal 4,8 procent minder elektrische en hybride auto’s zijn gestolen. Het gaat in totaal om 171 auto’s, een klein deel dus van de in totaal 29 duizend gestolen auto’s. Slechts 37,4 procent van de gestolen ev’s of hybrides keert overigens terug naar de rechtmatige eigenaar. (bron: ZERauto)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding