ANWB: verschil praktijk en theoretisch verbruik groeit

De verschillen tussen het door de autofabrikant opgegeven brandstofverbruik end e werkelijkheid worden steeds groter, constateren ANWB en Natuur & Milieu.

ANWB: verschil praktijk en theoretisch verbruik groeit

Om die reden wordt de informatie in de Top10-overzichten met zuinige auto’s aangepast. Niet langer is wat de fabrikant opgeeft leidend maar het te verwachten praktijkverbruik, gebaseerd op een formule van TNO en Travelcard. Deze formule is samengesteld na de analyse van een grote hoeveelheid data over getankte liters per auto en gereden kilometers. Grondslag zijn de ritten van 290 duizend  zakelijke rijders.

Bij de zuinigste auto’s in het overzicht is het verschil tussen theorie en werkelijkheid meer dan vijftig procent, De Peugeot 308 (middelgroot diesel) bijvoorbeeld slokt geen 1 liter op 32,3 kilometer maar 1 op 20,6. De Toyota Prius (middelgroot benzine) verbruikt 1 op 21,5 en geen 1 op 33,3. Desondanks is de nieuwe uitvoering van de Toyota Prius de absolute nummer 1 onder alle voertuigen.

De meest zuinige diesels zijn de Citroën C3, DS3 en Peugeot 208. Alle drie noteren ze 1 op 21,3. Het grote verschil tussen verbruik in de praktijk en gemeten door de fabrikant zal spoedig tot het verleden gaan behoren. In 2017 zal een nieuwe meetcyclus verplicht worden, de zogenoemde WLTP-cyclus, wat een beter verbruiksbeeld moet opleveren.

 

Reacties

De auto van de baas, trekt sneller op, heeft een kortere remweg, gaat sneller door de bocht, gaat thuis niet aan de stekker en tankt af en toe een “ander” kenteken.

Geplaatst door: Willem op
ANWB: verschil praktijk en theoretisch verbruik groeit - Automobielmanagement.nl

ANWB: verschil praktijk en theoretisch verbruik groeit

De verschillen tussen het door de autofabrikant opgegeven brandstofverbruik end e werkelijkheid worden steeds groter, constateren ANWB en Natuur & Milieu.

ANWB: verschil praktijk en theoretisch verbruik groeit

Om die reden wordt de informatie in de Top10-overzichten met zuinige auto’s aangepast. Niet langer is wat de fabrikant opgeeft leidend maar het te verwachten praktijkverbruik, gebaseerd op een formule van TNO en Travelcard. Deze formule is samengesteld na de analyse van een grote hoeveelheid data over getankte liters per auto en gereden kilometers. Grondslag zijn de ritten van 290 duizend  zakelijke rijders.

Bij de zuinigste auto’s in het overzicht is het verschil tussen theorie en werkelijkheid meer dan vijftig procent, De Peugeot 308 (middelgroot diesel) bijvoorbeeld slokt geen 1 liter op 32,3 kilometer maar 1 op 20,6. De Toyota Prius (middelgroot benzine) verbruikt 1 op 21,5 en geen 1 op 33,3. Desondanks is de nieuwe uitvoering van de Toyota Prius de absolute nummer 1 onder alle voertuigen.

De meest zuinige diesels zijn de Citroën C3, DS3 en Peugeot 208. Alle drie noteren ze 1 op 21,3. Het grote verschil tussen verbruik in de praktijk en gemeten door de fabrikant zal spoedig tot het verleden gaan behoren. In 2017 zal een nieuwe meetcyclus verplicht worden, de zogenoemde WLTP-cyclus, wat een beter verbruiksbeeld moet opleveren.

 

Reacties

De auto van de baas, trekt sneller op, heeft een kortere remweg, gaat sneller door de bocht, gaat thuis niet aan de stekker en tankt af en toe een “ander” kenteken.

Geplaatst door: Willem op