FIVA: oude auto’s niet over één kam scheren

Een klassieke auto is niet hetzelfde als een oude auto. Dat zegt FIVA, de internationale federatie van historische voertuigen.

FIVA: oude auto’s niet over één kam scheren

Een klassieke auto is een normaal aangedreven wegvoertuig van minstens 30 jaar oud dat op een historisch juiste manier uitstekend is onderhouden en dat niet gebruikt wordt voor dagelijkse vervoersdoeleinden. Dat mag je, waar het gaat over luchtvervuiling in de stad, niet verwarren met een oud wrak dat elke dag goedkoop de weg op gaat.

Dat zegt Patrick Rollet, voorzitter van de Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA). Hij wil daarmee aan de Europese besluitvormers duidelijk maken dat er een uitzondering gemaakt moet worden voor klassieke auto’s als het gaat om milieuzones en andere regels en verboden voor oudere automobielen. FIVA dringt in dat kader aan op een duidelijke definitie van wat als klassiek voertuig gezien mag worden. De federatie heeft alle begrip voor milieuzones en dergelijke omdat steden moeten voldoen aan de Europese eisen op het gebied van luchtkwaliteit. ‘’Maar de bijdrage van klassieke auto’s aan die luchtvervuiling is verwaarloosbaar.”

 1145254_220216-fiva.
FIVA: oude auto’s niet over één kam scheren - Automobielmanagement.nl

FIVA: oude auto’s niet over één kam scheren

Een klassieke auto is niet hetzelfde als een oude auto. Dat zegt FIVA, de internationale federatie van historische voertuigen.

FIVA: oude auto’s niet over één kam scheren

Een klassieke auto is een normaal aangedreven wegvoertuig van minstens 30 jaar oud dat op een historisch juiste manier uitstekend is onderhouden en dat niet gebruikt wordt voor dagelijkse vervoersdoeleinden. Dat mag je, waar het gaat over luchtvervuiling in de stad, niet verwarren met een oud wrak dat elke dag goedkoop de weg op gaat.

Dat zegt Patrick Rollet, voorzitter van de Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA). Hij wil daarmee aan de Europese besluitvormers duidelijk maken dat er een uitzondering gemaakt moet worden voor klassieke auto’s als het gaat om milieuzones en andere regels en verboden voor oudere automobielen. FIVA dringt in dat kader aan op een duidelijke definitie van wat als klassiek voertuig gezien mag worden. De federatie heeft alle begrip voor milieuzones en dergelijke omdat steden moeten voldoen aan de Europese eisen op het gebied van luchtkwaliteit. ‘’Maar de bijdrage van klassieke auto’s aan die luchtvervuiling is verwaarloosbaar.”

 1145254_220216-fiva.