PSA heeft zelf opdracht gegeven voor het bepalen van het brandstofverbruik onder normale omstandigheden. Dat is gebeurd nadat het dieselschandaal bij VW de autosector in een kwaad daglicht had gesteld, aldus een verklaring. PSA zegt ook het eerste autobedrijf te zijn dat de zaken op deze manier heeft aangepakt.

In eerste instantie zijn drie modellen getest. De Peugeot 308 met een 1.6 liter dieselmotor verbruikt in werkelijkheid 5 liter per 100 km terwijl de fabrikant 3,3 liter/100 km opgeeft. Bij de Citroen C4 Grand Picasso ligt het werkelijke verbruik op 5,6 liter/100 km vergeleken bij een vermeld verbruik van 3,8 liter/100 km. Een DS3 zou volgens de fabrikantsinformatie op 3,6 liter/100 km uit moeten komen maar dat blijkt in werkelijkheid 4,9 liter/100 km te zijn. "Deze resultaten komen overeen met de waarnemingen van onze klanten," zegt PSA. De testen zijn uitgevoerd in overleg met Franse milieu-organisaties en gecontroleerd en goedgekeurd door de certificeringsinstelling Bureau Veritas.