TNO doet deze oproep nadat het vandaag een overzicht (zie onderstaande bijlage) heeft gepubliceerd van de resultaten van de test van afgelopen zomer die uitwees dat nieuwe dieselauto’s nauwelijks of zelfs in zijn geheel niet schoner zijn geworden. Het onderzoek deed flink wat stof doen opwaaien.

Een WOB-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) van De Volkskrant levert vandaag de merk- en modelnamen op van de onderzochte auto’s. Maar daaruit kunnen geen conclusies worden getrokken welk automerk of model het sterkst vervuilend is. Daarvoor zijn de condities van test tot test te verschillend, zegt TNO.

De tests varieerden in tijd, de testprocedure en de meetapparatuur veranderde en er werd bij verschillende weers- en verkeersomstandigheden getest. Dat leverde bijvoorbeeld de Mercedes C220 diesel een zeer ongunstig plaatje op: in plaats van 34 milligram NOx uitstoot per kilometer werd door TNO maar liefst 532 mg gemeten. Maar die test vond plaats bij een temperatuur van onder de 4 graden. Dan wordt een deel va het schoonmaaksysteem (EGR) uitgeschakeld, aldus Mercedes.

Fleetowners

Volgens de onderzoeksinstelling is reductie van NOx-uitstoot in de praktijk realistisch haalbaar met bestaande technieken. Uit de resultaten van enkele voertuigen blijkt ook dat een goede combinatie van verschillende bestaande reductietechnieken een praktijkprestatie kan opleveren die wel in de buurt komt van de typegoedkeuringswaarde. Voor het bereiken van lagere NOx-praktijkemissies hoeft geen nieuwe technologie te worden ontwikkeld. Wel dient de beschikbare technologie beter te worden ingepast in de ontwikkeling van nieuwe of aanpassing van bestaande modellen en dieselmotoren.

TNO hoopt nu op meer daadkracht van zowel overheden als fabrikanten voor een betere luchtkwaliteit. Een realistischer systeem om praktijkemissies te bepalen en te handhaven, zal de luchtkwaliteit in vooral de stedelijke gebieden in Europa zeer ten goede komen. TNO zet haar expertise op dit gebied graag in om met overheden en fabrikanten daarbij het voortouw te nemen. De onderzoeksinstelling ziet daarbij een rol voor het eigen ontwikkelde SEMS-systeem om goedkoop en tijdens normale inzet van voertuigen praktijkemissies te kunnen meten.

 TNO-2016-R10083_RW-NOx_diesel-passenger-cars_final.