Analist Arndt Ellinghorst van het internationale consultantsbedrijf Evercore ISI betwijfelt nu of het bedrijf na deze deadline bij de rechtbank nog wel tijd zal hebben om het jaarverslag af te maken en te laten controleren."Dit wordt overduidelijk het spannendste  jaarverslag waar ik in mijn carrière ooit naar heb gekeken." Maar VW heeft geen keuze want de Duitse wetgeving vereist dat een beursgenoteerde onderneming voor eind april verlag doet over het vorige boekjaar. Het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day, dat door VW is ingehuurd om onderzoek te doen naar hoe de sjoemeldieselcrisis  is ontstaan en hoe dat ogenschijnlijk jarenlang allemaal aan het topmanagement heeft kunnen ontgaan, zal ook in de tweede helft van de maand april verslag doen. De komende paar weken zullen ‘extreem belangrijk’ zijn voor Volkswagen, verwacht analist Patrick Hummel van investeringsbank UBS. Naar zijn inschatting zullen de totale kosten van het schandaal zich uiteindelijk opstapelen tot 38 miljard dollar.
In Europa is deze bedrogkwestie relatief simpel afgedaan, de overheid heeft slechts kleine aanpassingen geëist. Maar in de VS zijn de emissie-eisen veel strenger en Volkswagen heeft problemen met het aandragen van een technische oplossing die de vervuiling voldoende vermindert maar niet nadelig is voor de prestaties van de motoren. Op 20 november 2015 is er al een plan ingediend maar dat is toen als onvoldoende afgewezen door CARB.  Als Volkswagen niet tot een vergelijk komt met de regelgevers in de VS, zal men de betrokken auto’s moeten gaan terugkopen voor een gemiddelde prijs van twaalf duizend dollar, oftewel in totaal voor zo’n zeven miljard dollar. Ellinghorst vindt het niet ingewikkeld: "Of je biedt een technische oplossing aan, of je koopt de auto’s terug." (bron: FT)