Verhelpen VW-sjoemelsoftware vertraagd

Het verhelpen van de sjoemelsoftware in VW-diesels in Duitsland loopt vertraging op. De verkeersdienst KBA zou oorspronkelijk voor de Pasen melden of de eerste ingrepen tot de gewenste resultaten hebben geleid maar heeft dat nu tot zeker eind volgende week uitgesteld.

Volkswagen is in Duitsland in januari al begonnen met het terugroepen van Amarok pickups met 2.0 dieselmotoren waarmee gesjoemeld is. Dat is de eerste fase van de terugroep-operatie die uiteindelijk in Europa 8,5 miljoen auto’s betreft. In de tweede fase zouden 160.000 Passats alsmede enkele modellen van Audi en Skoda  worden aangepakt maar dat is voorlopig stop gezet.

Volgens Duitse bronnen blijkt dat de ingreep leidt tot een hoger brandstofverbruik maar VW zelf ontkent dat. Volgens de autofabrikant zijn de autoriteiten nog bezig met het controleren wat de gevolgen zijn voor de CO2-uitstoot en wel degelijk ook het brandstofverbruik. Bij die controles is vertraging ontstaan, mede omdat het KBA tussentijds VW-technici heeft vervangen door onafhankelijke inspecteurs om te garanderen dat de testen exact worden uitgevoerd. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Verhelpen VW-sjoemelsoftware vertraagd - Automobielmanagement.nl

Verhelpen VW-sjoemelsoftware vertraagd

Het verhelpen van de sjoemelsoftware in VW-diesels in Duitsland loopt vertraging op. De verkeersdienst KBA zou oorspronkelijk voor de Pasen melden of de eerste ingrepen tot de gewenste resultaten hebben geleid maar heeft dat nu tot zeker eind volgende week uitgesteld.

Volkswagen is in Duitsland in januari al begonnen met het terugroepen van Amarok pickups met 2.0 dieselmotoren waarmee gesjoemeld is. Dat is de eerste fase van de terugroep-operatie die uiteindelijk in Europa 8,5 miljoen auto’s betreft. In de tweede fase zouden 160.000 Passats alsmede enkele modellen van Audi en Skoda  worden aangepakt maar dat is voorlopig stop gezet.

Volgens Duitse bronnen blijkt dat de ingreep leidt tot een hoger brandstofverbruik maar VW zelf ontkent dat. Volgens de autofabrikant zijn de autoriteiten nog bezig met het controleren wat de gevolgen zijn voor de CO2-uitstoot en wel degelijk ook het brandstofverbruik. Bij die controles is vertraging ontstaan, mede omdat het KBA tussentijds VW-technici heeft vervangen door onafhankelijke inspecteurs om te garanderen dat de testen exact worden uitgevoerd. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding