ARN zwaar onder vuur

De regiobijeenkomst zuid van de ARN-leden in Breda verliep gistermiddag zeer chaotisch en liet verhitte en emotionele discussies zien. Hoofdreden hiervoor is de voorgenomen afschaffing van de 30 euro demontagevergoeding per voertuig.

In een voorgelezen verklaring, onderschreven door enkele tientallen demontagebedrijven werd het vertrouwen in ARN-directeur Arie de Jong opgezegd.

Pogingen om daarna in kleinere comités een gezamenlijke toekomst uit te stippelen kwamen hierdoor niet van de grond. Veel van de ongeveer tachtig aanwezige leden wensten niet deel te nemen aan deze sessies.

Vragen over de kosten van de PST-fabriek en ARN-pijlers als een gelijk speelveld en samenwerken als partners bleven de sfeer en de inhoud van de discussies beheersen. De getrapte afschaffing van de premie naar 12,50 euro per voertuig kon de gemoederen niet bedaren. Op vraag uit de zaal of de PST-fabriek in Tiel per maand 1 miljoen euro kost, antwoordde directeur De Jong stellig met een ‘nee’.

De sceptische reacties bleven de boventoon voeren. Nog twee regiobijeenkomsten staan gepland in Haarlem op 13 en Assen op 18 april. Na deze vergadering zal de Stiba zich beraden op een gemeenschappelijke verklaring, waarbij het voortbestaan van de ARN in de huidige vorm het item is.

Reacties

Laat ik met een positief bericht over de ARN beginnen. Ze hebben veel goeds gedaan om de autodemontagebranche te professionaliseren. Dat is geslaagd door met de autodemontagebedrijven samen te werken. Nu de kat: Bij oprichting van de ARN stond in de oprichtingsakte dat men zich in een periode van 15 jaar zelf zouden opheffen (die richtlijn is na enige tijd echter geschrapt). De tijd is echter nu wel aangebroken om de ARN op te heffen. De huidige directie heeft “0” affiniteit met hun “klanten” (zijnde de autodemontagebedrijven) en zijn meer concurrent dan partner geworden. Daarnaast klopt het proces niet. De verschillende soorten reststoffen kunnen onvoldoende gescheiden worden, waardoor de output een onverkoopbaar product is. Bij elk (prodcutie)proces geldt: “shit in, is shit out”. Schandalig dat ons belastinggeld besteed is aan een fabriek die NOOIT rendabel gaat worden (daarom ligt deze ook vlak bij de “Betuwelijn” net zo’n misser van onze bestuurders… ). De Stiba moet met hun vuist op tafel slaan en gewoon tegen de BOVAG zeggen dat de vervuiler betaald, dus gewoon een verwijderingsbijdrage berekenen voor iedere nieuw verkochte auto. Kunnen de consumenten prima mee leven, als er maar één lijn wordt getrokken door alle importeurs. Laat de demontagebedrijven demonteren en de reststoffen soort bij soort aanleveren en betaal deze arbeid. Dan neemt de kwaliteit van het eindproduct toe. Snijdt het mes aan twee kanten.

Geplaatst door: Robbert op

ARN heeft inderdaad samen met de autodemontagebedrijven de branche geprofessionaliseerd en heeft blijkbaar besloten om hen de rug toe keren.
Arie de Jong spreekt over het geld van de fabrikant en importeurs, maar in feite komt de recyclingbijdrage (voorheen verwijderingsbijdrage) uit de portemonnee van de particulier, sterker: ARN eist ook de recyclingbijdrage op bij de bedrijven die doen aan parallel import en geeft deze informatie door aan ILenT (Inspectie Leefomgeving en Transport) die vervolgens bij deze bedrijven een bezoekje aflegt, boetes oplegt om zo de recyclingbijdrage te laten stromen naar ARN. Op zich een goede zaak, maar de manier waarop riekt enorm.
Zo ook de kosten die worden gemaakt bij de PST (ARN Recycling BV) in Tiel. Hier wordt op schandalige wijze de Euro’s van de recyclingbijdrage verslonden. Een gatefee voor het autoshredder residu (vuil wat uiteindelijk overblijft na het shredden van autowrakken) van +/- €80,- per tonnage voor de shredderbedrijven vind men normaal, terwijl de kosten die ARN Recycling BV maakt boven de €250,- per tonnage ligt. Geld (€€€) verslindend dus.
Daarnaast is het zuur voor de autodemontagebedrijven dat ARN Holding (hier vallen ARN Recycling BV, ARN Autorecycling BV, ARN Recycling Service BV, ARN Sustainability BV en IvDM onder) jaarlijks een stijging heeft van de personele kosten. Dit past echt niet in de koers die men nu wil gaan inslaan.
Over de diverse BV van ARN is nog niet het laatste gezegd….Het schijnt dat er al jaren oneigenlijke geldstromen naar deze BV’s gaat en zal naar mijn mening eens goed onderzocht moeten worden door een nieuwsgierige journalist.
Al met al is het duidelijk dat Arie de Jong op deze plek is neergezet door de RAI, Arie de Jong komt namelijk van BMW Nederland en heeft een missie meegekregen, namelijk: maak het systeem kapot en doe de autodemontagebrache de das om….

Stof om over na te denken zeg ik op mijn beurt.

Geplaatst door: Anne op

de gehele directie moet hun ontslag indienen zodat de demontagewereld weer verantwoord kan demonteren naar waarde .deze directie boort ons alle de grond in .

Geplaatst door: steve op
ARN zwaar onder vuur - Automobielmanagement.nl

ARN zwaar onder vuur

De regiobijeenkomst zuid van de ARN-leden in Breda verliep gistermiddag zeer chaotisch en liet verhitte en emotionele discussies zien. Hoofdreden hiervoor is de voorgenomen afschaffing van de 30 euro demontagevergoeding per voertuig.

In een voorgelezen verklaring, onderschreven door enkele tientallen demontagebedrijven werd het vertrouwen in ARN-directeur Arie de Jong opgezegd.

Pogingen om daarna in kleinere comités een gezamenlijke toekomst uit te stippelen kwamen hierdoor niet van de grond. Veel van de ongeveer tachtig aanwezige leden wensten niet deel te nemen aan deze sessies.

Vragen over de kosten van de PST-fabriek en ARN-pijlers als een gelijk speelveld en samenwerken als partners bleven de sfeer en de inhoud van de discussies beheersen. De getrapte afschaffing van de premie naar 12,50 euro per voertuig kon de gemoederen niet bedaren. Op vraag uit de zaal of de PST-fabriek in Tiel per maand 1 miljoen euro kost, antwoordde directeur De Jong stellig met een ‘nee’.

De sceptische reacties bleven de boventoon voeren. Nog twee regiobijeenkomsten staan gepland in Haarlem op 13 en Assen op 18 april. Na deze vergadering zal de Stiba zich beraden op een gemeenschappelijke verklaring, waarbij het voortbestaan van de ARN in de huidige vorm het item is.

Reacties

Laat ik met een positief bericht over de ARN beginnen. Ze hebben veel goeds gedaan om de autodemontagebranche te professionaliseren. Dat is geslaagd door met de autodemontagebedrijven samen te werken. Nu de kat: Bij oprichting van de ARN stond in de oprichtingsakte dat men zich in een periode van 15 jaar zelf zouden opheffen (die richtlijn is na enige tijd echter geschrapt). De tijd is echter nu wel aangebroken om de ARN op te heffen. De huidige directie heeft “0” affiniteit met hun “klanten” (zijnde de autodemontagebedrijven) en zijn meer concurrent dan partner geworden. Daarnaast klopt het proces niet. De verschillende soorten reststoffen kunnen onvoldoende gescheiden worden, waardoor de output een onverkoopbaar product is. Bij elk (prodcutie)proces geldt: “shit in, is shit out”. Schandalig dat ons belastinggeld besteed is aan een fabriek die NOOIT rendabel gaat worden (daarom ligt deze ook vlak bij de “Betuwelijn” net zo’n misser van onze bestuurders… ). De Stiba moet met hun vuist op tafel slaan en gewoon tegen de BOVAG zeggen dat de vervuiler betaald, dus gewoon een verwijderingsbijdrage berekenen voor iedere nieuw verkochte auto. Kunnen de consumenten prima mee leven, als er maar één lijn wordt getrokken door alle importeurs. Laat de demontagebedrijven demonteren en de reststoffen soort bij soort aanleveren en betaal deze arbeid. Dan neemt de kwaliteit van het eindproduct toe. Snijdt het mes aan twee kanten.

Geplaatst door: Robbert op

ARN heeft inderdaad samen met de autodemontagebedrijven de branche geprofessionaliseerd en heeft blijkbaar besloten om hen de rug toe keren.
Arie de Jong spreekt over het geld van de fabrikant en importeurs, maar in feite komt de recyclingbijdrage (voorheen verwijderingsbijdrage) uit de portemonnee van de particulier, sterker: ARN eist ook de recyclingbijdrage op bij de bedrijven die doen aan parallel import en geeft deze informatie door aan ILenT (Inspectie Leefomgeving en Transport) die vervolgens bij deze bedrijven een bezoekje aflegt, boetes oplegt om zo de recyclingbijdrage te laten stromen naar ARN. Op zich een goede zaak, maar de manier waarop riekt enorm.
Zo ook de kosten die worden gemaakt bij de PST (ARN Recycling BV) in Tiel. Hier wordt op schandalige wijze de Euro’s van de recyclingbijdrage verslonden. Een gatefee voor het autoshredder residu (vuil wat uiteindelijk overblijft na het shredden van autowrakken) van +/- €80,- per tonnage voor de shredderbedrijven vind men normaal, terwijl de kosten die ARN Recycling BV maakt boven de €250,- per tonnage ligt. Geld (€€€) verslindend dus.
Daarnaast is het zuur voor de autodemontagebedrijven dat ARN Holding (hier vallen ARN Recycling BV, ARN Autorecycling BV, ARN Recycling Service BV, ARN Sustainability BV en IvDM onder) jaarlijks een stijging heeft van de personele kosten. Dit past echt niet in de koers die men nu wil gaan inslaan.
Over de diverse BV van ARN is nog niet het laatste gezegd….Het schijnt dat er al jaren oneigenlijke geldstromen naar deze BV’s gaat en zal naar mijn mening eens goed onderzocht moeten worden door een nieuwsgierige journalist.
Al met al is het duidelijk dat Arie de Jong op deze plek is neergezet door de RAI, Arie de Jong komt namelijk van BMW Nederland en heeft een missie meegekregen, namelijk: maak het systeem kapot en doe de autodemontagebrache de das om….

Stof om over na te denken zeg ik op mijn beurt.

Geplaatst door: Anne op

de gehele directie moet hun ontslag indienen zodat de demontagewereld weer verantwoord kan demonteren naar waarde .deze directie boort ons alle de grond in .

Geplaatst door: steve op