Diesel op z’n retour in Vlaanderen

In het eerste kwartaal werden er in Vlaanderen 16 procent minder dieselauto’s verkocht dan een jaar eerder. De verkoop van benzine-auto’s nam juist met 19 procent toe. Vooral EV’s en hybride wagens zijn in opkomst want daarvan werden er bijna driekwart meer verkocht dan in dezelfde periode in 2015.

Dat blijkt uit gegevens van de Vlaamse belastingdienst. Dat Vlamingen diesels links laten liggen, heeft alles te maken met de verhoging – en vergroening – van de verkeersbelasting die per 1 januari is ingegaan. De belasting op diesels ging omhoog, die op zuinige benzinewagens ging juist omlaag terwijl kopers van een EV een subsidie kunnen ontvangen. Dat de effecten daarvan niet groter zijn, ligt grotendeels aan het feit dat de maatregelen nog niet gelden voor zakenauto’s. "De ontdieseling van het wagenpark is volop aan de gang", meldt het kabinet van Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom tegenover De Tijd. "De benzinewagens zijn in opmars. De markt voor elektrische wagens is nog klein, maar begint te groeien. We blijven daar voort op inzetten om uiteindelijk naar een volledig groen wagenpark en dus minder fijn stof in Vlaanderen te evolueren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Diesel op z’n retour in Vlaanderen - Automobielmanagement.nl

Diesel op z’n retour in Vlaanderen

In het eerste kwartaal werden er in Vlaanderen 16 procent minder dieselauto’s verkocht dan een jaar eerder. De verkoop van benzine-auto’s nam juist met 19 procent toe. Vooral EV’s en hybride wagens zijn in opkomst want daarvan werden er bijna driekwart meer verkocht dan in dezelfde periode in 2015.

Dat blijkt uit gegevens van de Vlaamse belastingdienst. Dat Vlamingen diesels links laten liggen, heeft alles te maken met de verhoging – en vergroening – van de verkeersbelasting die per 1 januari is ingegaan. De belasting op diesels ging omhoog, die op zuinige benzinewagens ging juist omlaag terwijl kopers van een EV een subsidie kunnen ontvangen. Dat de effecten daarvan niet groter zijn, ligt grotendeels aan het feit dat de maatregelen nog niet gelden voor zakenauto’s. "De ontdieseling van het wagenpark is volop aan de gang", meldt het kabinet van Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom tegenover De Tijd. "De benzinewagens zijn in opmars. De markt voor elektrische wagens is nog klein, maar begint te groeien. We blijven daar voort op inzetten om uiteindelijk naar een volledig groen wagenpark en dus minder fijn stof in Vlaanderen te evolueren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding