Brits onderzoek: álle diesels vervuilen meer dan opgegeven

Alle dieselauto’s stoten meer stikstofoxide uit dat officieel wordt opgegeven. Gemiddeld komt de emissie bij het normale gebruik en op een testbaan vijf keer hoger uit dan in het lab en in alle gevallen worden de EU-grenswaarden overschreden. Behalve Volkswagen heeft echter geen ander merk gesjoemeld met de software om de emissiewaarden te drukken.

Dat blijkt uit een onderzoek van 56 verschillende modellen door de Britse en Duitse autoriteiten. Daarbij gaat het om ruwweg de helft van de diesels die tussen 2010 en vorig jaar op de weg zijn gekomen. De resultaten tussen de verschillende merken en modellen bleken sterk uiteen te lopen. Zo zat de nieuwe Ford Focus acht keer boven de EU-limiet, de Renault Megane 10 keer en de Opel Isignia eveneens 10 keer.

Het Britse ministerie van transport benadrukt dat de resultaten niet goed onderling vergelijkbaar zijn omdat de auto’s onder uiteenlopende omstandigheden getest zijn. Het ministerie concludeert: "De bestaande lab testen om er voor te zorgen dat de emissie-eisen worden gehaald blijken onvoldoende. Daarom heeft Groot-Brittannië in de EU een nieuwe test onder werkelijke rij-omstandigheden afgedwongen. Daardoor zal de consument meer vertrouwen krijgen in de fabrikanten."

Verder hebben de Franse autoriteiten gisteren een inval gedaan bij een vijftal vestigingen van Peugeot-Citroën. Dat gebeurde in het kader van het onderzoek naar fraude bij de emissie-waarden, aldus PSA in een verklaring. "PSA Group bevestigt dat haar voertuigen voldoen aan de emissiewaarden in alle landen waar ze actief zijn. Vertrouwend op haar technologieën verleent PSA Group volledige medewerking aan de autoriteiten."

En vandaag bleek ook nog eens dat de Amerikaanse jusititie (Department of Justice) vorige week een inval heeft gedaan bij Daimler, zo maakte de fabrikant bekend. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Brits onderzoek: álle diesels vervuilen meer dan opgegeven - Automobielmanagement.nl

Brits onderzoek: álle diesels vervuilen meer dan opgegeven

Alle dieselauto’s stoten meer stikstofoxide uit dat officieel wordt opgegeven. Gemiddeld komt de emissie bij het normale gebruik en op een testbaan vijf keer hoger uit dan in het lab en in alle gevallen worden de EU-grenswaarden overschreden. Behalve Volkswagen heeft echter geen ander merk gesjoemeld met de software om de emissiewaarden te drukken.

Dat blijkt uit een onderzoek van 56 verschillende modellen door de Britse en Duitse autoriteiten. Daarbij gaat het om ruwweg de helft van de diesels die tussen 2010 en vorig jaar op de weg zijn gekomen. De resultaten tussen de verschillende merken en modellen bleken sterk uiteen te lopen. Zo zat de nieuwe Ford Focus acht keer boven de EU-limiet, de Renault Megane 10 keer en de Opel Isignia eveneens 10 keer.

Het Britse ministerie van transport benadrukt dat de resultaten niet goed onderling vergelijkbaar zijn omdat de auto’s onder uiteenlopende omstandigheden getest zijn. Het ministerie concludeert: "De bestaande lab testen om er voor te zorgen dat de emissie-eisen worden gehaald blijken onvoldoende. Daarom heeft Groot-Brittannië in de EU een nieuwe test onder werkelijke rij-omstandigheden afgedwongen. Daardoor zal de consument meer vertrouwen krijgen in de fabrikanten."

Verder hebben de Franse autoriteiten gisteren een inval gedaan bij een vijftal vestigingen van Peugeot-Citroën. Dat gebeurde in het kader van het onderzoek naar fraude bij de emissie-waarden, aldus PSA in een verklaring. "PSA Group bevestigt dat haar voertuigen voldoen aan de emissiewaarden in alle landen waar ze actief zijn. Vertrouwend op haar technologieën verleent PSA Group volledige medewerking aan de autoriteiten."

En vandaag bleek ook nog eens dat de Amerikaanse jusititie (Department of Justice) vorige week een inval heeft gedaan bij Daimler, zo maakte de fabrikant bekend. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding