Opel wegens gesjoemel met uitlaatgassen voor de rechter

De Duitse milieuvereniging Deutsche Umweltshilfe heeft Opel voor de rechter in Darmstadt gedaagd wegens het mogelijk sjoemelen met de emissiegegevens van haar dieselauto’s.

De vereniging wil vooral dat Opel verboden wordt in advertenties nog langer te stellen dat die dieselauto’s dankzij de behandeling van de uitlaatgassen net zo schoon zijn als benzinemodellen. Verder moet Opel er volgens de eis ook op wijzen dat de uitlaatgas-behandeling bij de Zafira, het meest omstreden model, bij een temperatuur van min 30 graden celcius is getest. Opel heeft eerder toegegeven dat het systeem bij temperaturen onder min 17 graden nog maar mondjesmaat werkt maar wil niet verder gaan. Volgens Opel is dat nodig om de motor te beschermen en heeft het niets met sjoemelsoftware te maken.  

Opel heeft zich bovendien al eerder verplicht om een aantal van de bekritiseerde stellingen niet meer in verband te brengen met de Zafira. Dat neemt niet weg dat de districtsrechter in Darmstadt bij de eerste behandeling van de zaak kritisch was: "Bij de verbruiker wordt een indruk gewekt die niet overeenkomt met de werkelijkheid."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel wegens gesjoemel met uitlaatgassen voor de rechter - Automobielmanagement.nl

Opel wegens gesjoemel met uitlaatgassen voor de rechter

De Duitse milieuvereniging Deutsche Umweltshilfe heeft Opel voor de rechter in Darmstadt gedaagd wegens het mogelijk sjoemelen met de emissiegegevens van haar dieselauto’s.

De vereniging wil vooral dat Opel verboden wordt in advertenties nog langer te stellen dat die dieselauto’s dankzij de behandeling van de uitlaatgassen net zo schoon zijn als benzinemodellen. Verder moet Opel er volgens de eis ook op wijzen dat de uitlaatgas-behandeling bij de Zafira, het meest omstreden model, bij een temperatuur van min 30 graden celcius is getest. Opel heeft eerder toegegeven dat het systeem bij temperaturen onder min 17 graden nog maar mondjesmaat werkt maar wil niet verder gaan. Volgens Opel is dat nodig om de motor te beschermen en heeft het niets met sjoemelsoftware te maken.  

Opel heeft zich bovendien al eerder verplicht om een aantal van de bekritiseerde stellingen niet meer in verband te brengen met de Zafira. Dat neemt niet weg dat de districtsrechter in Darmstadt bij de eerste behandeling van de zaak kritisch was: "Bij de verbruiker wordt een indruk gewekt die niet overeenkomt met de werkelijkheid."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding