Oudere auto niet meer welkom in Parijs

Auto’s die zijn geregistreerd voor oktober 1997 mogen vanaf 1 juli aanstaande op werkdagen Parijs niet meer in. Dat geldt ook voor motorfietsen van voor juni 1999. Het gemeentebestuur streeft er naar vanaf 2020 alleen nog EV’s of benzine-auto’s van na januari 2011 toe te laten.

Parijs is één van de meest vervuilde steden van Europa. Zo worden op de Champs-Elysees alle eisen die de EU stelt aan de luchtkwaliteit overtreden. Vanwege de vervuilende mist moest de overheid de afgelopen jaren regelmatig het ‘om en om’ rijden afkondigen, waarbij auto’s met een even of oneven kenteken om de dag op de weg mochten komen. Bovendien is een deel van de wegen langs de Seine inmiddels autovrij gemaakt. Maar burgemeester Anne Hidalgo en haar team gaan nu verdere stappen nemen, om te beginnen met een verbod voor oude auto’s dat al over een kleine twee weken in gaat.

Proeven elektrisch aangedreven auto’s 

Volgend jaar zullen ook proeven worden genomen met speciale banen voor elektrisch aangedreven auto’s In het land waar autorijders en de grote autofabrikanten nog altijd een zware stem in het kapittel hebben, durft Parijs nog niet zo ver te gaan om, naar het voorbeeld van Londen, een stadstax in te voeren om het gebruik van de auto te ontmoedigen.

Oldtimers

Wie een oldtimer heeft (die ouder is dan 30 jaar), kan in de lichtstad rekenen op een ‘soepelere’ behandeling. Zij mogen ook op andere dagen Parijs in, maar er zit hierbij wel een addertje onder het gras. In de Franse reglementen staat namelijk dat de auto voorzien moet zijn van een specifiek inschrijvingsbewijs (carte grise de collection) en de bijhorende sticker. En die kunnen buitenlanders niet krijgen … 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Oudere auto niet meer welkom in Parijs - Automobielmanagement.nl

Oudere auto niet meer welkom in Parijs

Auto’s die zijn geregistreerd voor oktober 1997 mogen vanaf 1 juli aanstaande op werkdagen Parijs niet meer in. Dat geldt ook voor motorfietsen van voor juni 1999. Het gemeentebestuur streeft er naar vanaf 2020 alleen nog EV’s of benzine-auto’s van na januari 2011 toe te laten.

Parijs is één van de meest vervuilde steden van Europa. Zo worden op de Champs-Elysees alle eisen die de EU stelt aan de luchtkwaliteit overtreden. Vanwege de vervuilende mist moest de overheid de afgelopen jaren regelmatig het ‘om en om’ rijden afkondigen, waarbij auto’s met een even of oneven kenteken om de dag op de weg mochten komen. Bovendien is een deel van de wegen langs de Seine inmiddels autovrij gemaakt. Maar burgemeester Anne Hidalgo en haar team gaan nu verdere stappen nemen, om te beginnen met een verbod voor oude auto’s dat al over een kleine twee weken in gaat.

Proeven elektrisch aangedreven auto’s 

Volgend jaar zullen ook proeven worden genomen met speciale banen voor elektrisch aangedreven auto’s In het land waar autorijders en de grote autofabrikanten nog altijd een zware stem in het kapittel hebben, durft Parijs nog niet zo ver te gaan om, naar het voorbeeld van Londen, een stadstax in te voeren om het gebruik van de auto te ontmoedigen.

Oldtimers

Wie een oldtimer heeft (die ouder is dan 30 jaar), kan in de lichtstad rekenen op een ‘soepelere’ behandeling. Zij mogen ook op andere dagen Parijs in, maar er zit hierbij wel een addertje onder het gras. In de Franse reglementen staat namelijk dat de auto voorzien moet zijn van een specifiek inschrijvingsbewijs (carte grise de collection) en de bijhorende sticker. En die kunnen buitenlanders niet krijgen … 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding