EV-Nieuws: Geruisloos op recordjacht (filmpje)

De combinatie van elektrische auto’s en autosport is nog niet echt ingeburgerd. Toch bewijzen diverse bedrijven over de hele wereld dat elektrische auto’s meer dan genoeg ‘accuzuur in het bloed’ hebben om records te verbreken.

EV-Nieuws: Geruisloos op recordjacht

1,513 seconden

Een voorbeeld is het Zwitserse Formula Student-team dat met een elektrische Formule-racer slechts 1,513 seconden nodig om een snelheid van 100 km/u te bereiken. Daarmee verbrak het team direct het wereldrecord voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u. Het vorige record stond op naam van het Duitse Formula Student-team met een tijd van 1,779 seconden. Het strijdwapen, met de bijnaam ‘grimsel’, van de Zwitserse universiteiten ETH Zürich en Hochschule Luzern wordt aangedreven door een 140 kW (200 pk) elektromotor met een schrikbarend hoog koppel van 1.700 Nm. Het wagengewicht bedraagt slechts 168 kilogram. Of het record lang op Zwitserse naam blijft, valt te betwijfelen. Er is een continue strijd gaande tussen Formula Student-teams van verschillende universiteiten in Europa naar deze sprintrecords. Ook in Nederland hebben we overigens een succesvol Formula-team. De racer van Formula Zero Team Delft noteerde in 2015 de snelste elektrische ronde ooit op het circuit van Zandvoort. De tijd bedroeg 2:05:45.
 

Kwartmijl in 7,6 seconden

Ook de teamleden van Electric Fox konden de champagneflessen ontkurken. Het team wist het Europese kwartmijlrecord te verbreken voor elektrische dragsters. Hoe? Door op een dragstrip in Zweden een kwartmijl af te leggen in slechts 7,6 seconden. Het voertuig bereikte daarbij een snelheid van 275 km/u. De 725 kilogram zware dragster wordt aangedreven door zes elektromotoren met een systeemvermogen van 1.020 kW (1.368 pk) en 2.160 Nm trekkracht. De elektromotoren halen hun kracht uit een 800V lithium-ion batterijpakket. Nu Electric Fox het Europese record in handen heeft, zijn alle doelstellingen nog niet behaald. De bedoeling is om een tijd van onder de zeven seconden te realiseren met een snelheid van meer dan 320 km/u. De dragster van Electric Fox komt ook in actie tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Dit evenement vindt aankomende zondag plaats in Colorado Springs.
 

Honda kan er ook wat van

Honda heeft voor de beroemde Pikes Peak International Hill Climb de elektrische NSX EV Concept klaargestoomd. Het doel van de machine is het winnen van de Challenge Exhibition klasse. In 2015 boekte Honda in deze klasse een overwinning met een eveneens elektrisch aangedreven CRZ EV Concept. De NSX-racer heeft dezelfde aandrijflijn, maar is nog verfijnder en krachtiger. De Honda NSX EV Concept maakt gebruik van vier elektromotoren die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Volgens de Japanners is de zogeheten Electric SH-AWD powerunit de eerste ter wereld die het aandrijfkoppel per wiel zeer nauwkeurig kan regelen. De Japanse fabrikant zegt dat de NSX drie keer meer vermogen levert dan de CRZ EV. Dat komt neer op ongeveer 441 kW (600 pk). 

Formula E nadert hoogtepunt

Over elektrische autosport gesproken: in het weekend van 2 juli vindt de beslissende race van het FIA Formule E-kampioenschap plaats in Londen. De grote vraag: wie wint de titel? Zowel Lucas di Grassi als Sébastien Buemi maken kans op de beker. Di Grassi van het Abt Schaeffler Audi Sport team staat op een tweede positie met 191 punten. Buemi van Renault e.dams staat momenteel op de eerste plaats met 202 punten. In Londen liggen nog 60 punten te wachten, dus het blijft spannend wie er uiteindelijk met een gouden medaille vandoor gaat.

Bron: ZERauto 
 
 

EV-Nieuws: Geruisloos op recordjacht (filmpje) - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Geruisloos op recordjacht (filmpje)

De combinatie van elektrische auto’s en autosport is nog niet echt ingeburgerd. Toch bewijzen diverse bedrijven over de hele wereld dat elektrische auto’s meer dan genoeg ‘accuzuur in het bloed’ hebben om records te verbreken.

EV-Nieuws: Geruisloos op recordjacht

1,513 seconden

Een voorbeeld is het Zwitserse Formula Student-team dat met een elektrische Formule-racer slechts 1,513 seconden nodig om een snelheid van 100 km/u te bereiken. Daarmee verbrak het team direct het wereldrecord voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u. Het vorige record stond op naam van het Duitse Formula Student-team met een tijd van 1,779 seconden. Het strijdwapen, met de bijnaam ‘grimsel’, van de Zwitserse universiteiten ETH Zürich en Hochschule Luzern wordt aangedreven door een 140 kW (200 pk) elektromotor met een schrikbarend hoog koppel van 1.700 Nm. Het wagengewicht bedraagt slechts 168 kilogram. Of het record lang op Zwitserse naam blijft, valt te betwijfelen. Er is een continue strijd gaande tussen Formula Student-teams van verschillende universiteiten in Europa naar deze sprintrecords. Ook in Nederland hebben we overigens een succesvol Formula-team. De racer van Formula Zero Team Delft noteerde in 2015 de snelste elektrische ronde ooit op het circuit van Zandvoort. De tijd bedroeg 2:05:45.
 

Kwartmijl in 7,6 seconden

Ook de teamleden van Electric Fox konden de champagneflessen ontkurken. Het team wist het Europese kwartmijlrecord te verbreken voor elektrische dragsters. Hoe? Door op een dragstrip in Zweden een kwartmijl af te leggen in slechts 7,6 seconden. Het voertuig bereikte daarbij een snelheid van 275 km/u. De 725 kilogram zware dragster wordt aangedreven door zes elektromotoren met een systeemvermogen van 1.020 kW (1.368 pk) en 2.160 Nm trekkracht. De elektromotoren halen hun kracht uit een 800V lithium-ion batterijpakket. Nu Electric Fox het Europese record in handen heeft, zijn alle doelstellingen nog niet behaald. De bedoeling is om een tijd van onder de zeven seconden te realiseren met een snelheid van meer dan 320 km/u. De dragster van Electric Fox komt ook in actie tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Dit evenement vindt aankomende zondag plaats in Colorado Springs.
 

Honda kan er ook wat van

Honda heeft voor de beroemde Pikes Peak International Hill Climb de elektrische NSX EV Concept klaargestoomd. Het doel van de machine is het winnen van de Challenge Exhibition klasse. In 2015 boekte Honda in deze klasse een overwinning met een eveneens elektrisch aangedreven CRZ EV Concept. De NSX-racer heeft dezelfde aandrijflijn, maar is nog verfijnder en krachtiger. De Honda NSX EV Concept maakt gebruik van vier elektromotoren die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Volgens de Japanners is de zogeheten Electric SH-AWD powerunit de eerste ter wereld die het aandrijfkoppel per wiel zeer nauwkeurig kan regelen. De Japanse fabrikant zegt dat de NSX drie keer meer vermogen levert dan de CRZ EV. Dat komt neer op ongeveer 441 kW (600 pk). 

Formula E nadert hoogtepunt

Over elektrische autosport gesproken: in het weekend van 2 juli vindt de beslissende race van het FIA Formule E-kampioenschap plaats in Londen. De grote vraag: wie wint de titel? Zowel Lucas di Grassi als Sébastien Buemi maken kans op de beker. Di Grassi van het Abt Schaeffler Audi Sport team staat op een tweede positie met 191 punten. Buemi van Renault e.dams staat momenteel op de eerste plaats met 202 punten. In Londen liggen nog 60 punten te wachten, dus het blijft spannend wie er uiteindelijk met een gouden medaille vandoor gaat.

Bron: ZERauto