Onderzoeksbureau AlixPartners: ‘Diesel telt nauwelijks mee in 2030’

Over een jaar of vijftien is nog maar 9% van de nieuw verkochte personenauto’s in Europa een diesel. Op dit moment ligt dat nog rond de 50%.

Dat voorspelt onderzoeksbureau AlixPartners. Reden is de grote druk van overheden op de autobouwers om met zo schoon mogelijke auto’s te komen. Daardoor gaan EV’s een steeds grotere rol spelen wat grotendeels ten koste zal gaan van dieselauto’s. Stefano Aversa, vice-voorzitter van AlixPartners, stelt dat dat grote gevolgen heeft voor de huidige productiestructuur van de fabrikanten. Over een jaar of vijf zal het aantal Europese autofabrieken waar (ook) diesels worden gemaakt gedaald zijn van de huidige 62 naar 55. Tegelijk zullen dan zeker 40 van die fabrieken ook elektrisch aangedreven auto’s maken terwijl dat nu nog gebeurt in 22 productiebedrijven. "De financiële gevolgen van die verandering zijn groot maar niet overkomelijk," denkt Aversa. De autofabrikanten kunnen bijvoorbeeld wel de huidige fabrieksgebouwen gebruiken terwijl ook de meeste lopende bandsystemen gewoon in bedrijf kunnen blijven.

Aversa denkt dat de populariteit van dieselauto’s ook al zal dalen omdat die duurder moeten worden om de kunnen voldoen aan de steeds strengere emissievoorschriften. Tegelijk neemt het bereik van EV’s toe en zullen die door een meer massale productie ook goedkoper kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Onderzoeksbureau AlixPartners: ‘Diesel telt nauwelijks mee in 2030’ - Automobielmanagement.nl

Onderzoeksbureau AlixPartners: ‘Diesel telt nauwelijks mee in 2030’

Over een jaar of vijftien is nog maar 9% van de nieuw verkochte personenauto’s in Europa een diesel. Op dit moment ligt dat nog rond de 50%.

Dat voorspelt onderzoeksbureau AlixPartners. Reden is de grote druk van overheden op de autobouwers om met zo schoon mogelijke auto’s te komen. Daardoor gaan EV’s een steeds grotere rol spelen wat grotendeels ten koste zal gaan van dieselauto’s. Stefano Aversa, vice-voorzitter van AlixPartners, stelt dat dat grote gevolgen heeft voor de huidige productiestructuur van de fabrikanten. Over een jaar of vijf zal het aantal Europese autofabrieken waar (ook) diesels worden gemaakt gedaald zijn van de huidige 62 naar 55. Tegelijk zullen dan zeker 40 van die fabrieken ook elektrisch aangedreven auto’s maken terwijl dat nu nog gebeurt in 22 productiebedrijven. "De financiële gevolgen van die verandering zijn groot maar niet overkomelijk," denkt Aversa. De autofabrikanten kunnen bijvoorbeeld wel de huidige fabrieksgebouwen gebruiken terwijl ook de meeste lopende bandsystemen gewoon in bedrijf kunnen blijven.

Aversa denkt dat de populariteit van dieselauto’s ook al zal dalen omdat die duurder moeten worden om de kunnen voldoen aan de steeds strengere emissievoorschriften. Tegelijk neemt het bereik van EV’s toe en zullen die door een meer massale productie ook goedkoper kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding