EV-Nieuws: Een uitstekend karma

Karma is een begrip uit het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Het is onlosmakelijk verbonden aan de reïncarnatie; de wedergeboorte. Precies dat is wat de welbekende Fisker Karma te wachten staat.

EV-Nieuws: Een uitstekend karma

Karma Automotive

Onder leiding van het Chinese Wanxiang werkt het voormalige Fisker Automotive (ging failliet in 2013) aan een comeback. Het bedrijf heet voortaan Karma Automotive en lanceert in augustus dit jaar een sterk verbeterde versie van de Karma met een geoptimaliseerde hybride aandrijflijn. De naam van het model luidt Revero. Karma produceert de Revero in Moreno Valley, Californië. Fisker bouwde de Karma in het Finse Valmet. Wanxiang heeft die complete productielijn afgebroken en verplaatst naar Californië. De 120 geproduceerde Fisker Karma’s die nooit een eigenaar vonden, heeft Wanxiang gebruikt voor testdoeleinden om de Revero verder te ontwikkelen. Karma krijgt componenten voor alternatieve aandrijflijnen en de batterijpakketten van BMW. Voorlopig komen de modellen van Karma niet naar Europa. Komen er dan meer modellen? Dat is wel de bedoeling. Wanxiang overweegt om in een later stadium ook een Revero stationwagon en kleinere sedan te gaan bouwen.

Toekomst

Of de toekomstige kleinere sedan van Karma het formaat krijgt van de 4,89 meter lange waterstofauto Toyota Mirai, is nog niet duidelijk. Na het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Duitsland, België en Noorwegen is Nederland het zesde land waar Toyota de Mirai voor particulieren aanbiedt. Het Nederlandse prijskaartje is met 79.990 euro fors. De brandstofcelauto Hyundai ix35 FCEV kost in Nederland 66 mille. De Toyota-importeur verwacht dit jaar acht exemplaren te slijten. Twee daarvan zijn verkocht aan netbeheerder Stedin. Het aantal waterstoftankplaatsen in Nederland is op dit moment nog vrij beperkt. Tanken kan alleen in Rhoon (Zuid-Holland), Arnhem (Gelderland) en Helmond (Noord-Brabant). Naar verwachting is er in 2018 een landelijke dekking met 16 waterstoftankstations. In 2020 moet een infrastructuur van zo’n twintig tankplaatsen gerealiseerd zijn.

De zon straalt

Een alternatief voor waterstof? Wat denk je van de zon? De Chinese zonnepanelenproducent Hanergy Holding Group (Hanergy) heeft een systeem ontwikkeld dat de accu van een elektrische auto met behulp van zonnepanelen kan opladen. De panelen zijn gemaakt van dunne-film gallium-arsenide (GaAS) zonnecellen. Hanergy demonstreerde de techniek op vier nieuwe modellen: de Solar R, Solar O, Solar L en Solar A. Iedere auto heeft een andere doelgroep. De Solar R is bijvoorbeeld het meest sportieve model. Hanergy hoopt het viertal zo snel mogelijk op de markt te brengen. Volgens Hanergy is 5 tot 6 uur aan zonlicht gelijk aan een energieopbrengst van 8 tot 10 kilowattuur. Dat is genoeg om 80 kilometer per dag of 20.000 kilometer per jaar te rijden: voor het meeste woon-werkverkeer meer dan genoeg. In theorie zouden vijftien zonuren volstaan om een batterij met een capaciteit van 30 kW op volledig te laden. Een nadeel: de zon is niet altijd aanwezig. Bij te weinig zonlicht kunnen de lithiumbatterijen van de modellen alsnog via een laadpaal opgeladen worden. Volgens de Chinese firma bedraagt de actieradius per acculading dan 350 kilometer.

Bron: ZERauto 

EV-Nieuws: Een uitstekend karma - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Een uitstekend karma

Karma is een begrip uit het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Het is onlosmakelijk verbonden aan de reïncarnatie; de wedergeboorte. Precies dat is wat de welbekende Fisker Karma te wachten staat.

EV-Nieuws: Een uitstekend karma

Karma Automotive

Onder leiding van het Chinese Wanxiang werkt het voormalige Fisker Automotive (ging failliet in 2013) aan een comeback. Het bedrijf heet voortaan Karma Automotive en lanceert in augustus dit jaar een sterk verbeterde versie van de Karma met een geoptimaliseerde hybride aandrijflijn. De naam van het model luidt Revero. Karma produceert de Revero in Moreno Valley, Californië. Fisker bouwde de Karma in het Finse Valmet. Wanxiang heeft die complete productielijn afgebroken en verplaatst naar Californië. De 120 geproduceerde Fisker Karma’s die nooit een eigenaar vonden, heeft Wanxiang gebruikt voor testdoeleinden om de Revero verder te ontwikkelen. Karma krijgt componenten voor alternatieve aandrijflijnen en de batterijpakketten van BMW. Voorlopig komen de modellen van Karma niet naar Europa. Komen er dan meer modellen? Dat is wel de bedoeling. Wanxiang overweegt om in een later stadium ook een Revero stationwagon en kleinere sedan te gaan bouwen.

Toekomst

Of de toekomstige kleinere sedan van Karma het formaat krijgt van de 4,89 meter lange waterstofauto Toyota Mirai, is nog niet duidelijk. Na het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Duitsland, België en Noorwegen is Nederland het zesde land waar Toyota de Mirai voor particulieren aanbiedt. Het Nederlandse prijskaartje is met 79.990 euro fors. De brandstofcelauto Hyundai ix35 FCEV kost in Nederland 66 mille. De Toyota-importeur verwacht dit jaar acht exemplaren te slijten. Twee daarvan zijn verkocht aan netbeheerder Stedin. Het aantal waterstoftankplaatsen in Nederland is op dit moment nog vrij beperkt. Tanken kan alleen in Rhoon (Zuid-Holland), Arnhem (Gelderland) en Helmond (Noord-Brabant). Naar verwachting is er in 2018 een landelijke dekking met 16 waterstoftankstations. In 2020 moet een infrastructuur van zo’n twintig tankplaatsen gerealiseerd zijn.

De zon straalt

Een alternatief voor waterstof? Wat denk je van de zon? De Chinese zonnepanelenproducent Hanergy Holding Group (Hanergy) heeft een systeem ontwikkeld dat de accu van een elektrische auto met behulp van zonnepanelen kan opladen. De panelen zijn gemaakt van dunne-film gallium-arsenide (GaAS) zonnecellen. Hanergy demonstreerde de techniek op vier nieuwe modellen: de Solar R, Solar O, Solar L en Solar A. Iedere auto heeft een andere doelgroep. De Solar R is bijvoorbeeld het meest sportieve model. Hanergy hoopt het viertal zo snel mogelijk op de markt te brengen. Volgens Hanergy is 5 tot 6 uur aan zonlicht gelijk aan een energieopbrengst van 8 tot 10 kilowattuur. Dat is genoeg om 80 kilometer per dag of 20.000 kilometer per jaar te rijden: voor het meeste woon-werkverkeer meer dan genoeg. In theorie zouden vijftien zonuren volstaan om een batterij met een capaciteit van 30 kW op volledig te laden. Een nadeel: de zon is niet altijd aanwezig. Bij te weinig zonlicht kunnen de lithiumbatterijen van de modellen alsnog via een laadpaal opgeladen worden. Volgens de Chinese firma bedraagt de actieradius per acculading dan 350 kilometer.

Bron: ZERauto