Auto’s gebruiken tot 45 procent meer

De meeste auto’s in Nederland gebruiken gemiddeld 45 procent meer brandstof dan officieel wordt aangegeven. Daarmee is de CO2-uitstoot dus ook veel hoger dan de opgave. Het overgrote deel van de zogenaamde vooruitgang bij het verbruik en de emissie is het resultaat van testmanipulatie en andere trucs en bestaat dus in werkelijk niet.

Dat concludeert Mathias Reynaert, onderzoeker van de Toulouse School of Economics. Reynaert keek naar de data uit de tankkaarten van Nederlandse chauffeurs met een bedrijfswagen. Samen bezochten die 27 miljoen keer het tankstation. Zo kon hij vergelijken hoe vaak de chauffeurs tankten en hoeveel kilometer ze reden. Daaruit bleek een diepe kloof tussen het echte en het officiële verbruik, en dus ook de uitstoot van CO2.

Wagens uit 2014 verbruiken zo meer dan 45 procent meer dan aangegeven. "Die kloof blijft niet beperkt tot een of enkele fabrikanten", concludeert Reynaert in de Belgische krant De Standaard. "Een gelijksoortige trend is namelijk te zien bij alle belangrijke automakers actief in Europa.” Bij Renault is het verschil tussen officiële en werkelijke prestaties het grootst. Ook bij Toyota en Ford is de kloof groot.

Het verschil groeit bovendien. "Vroeger lag het verschil tussen officieel en werkelijk verbruik vrij stabiel rond de tien procent. Maar sinds de regulering in 2009 wordt de kloof almaar dieper. Driekwart van de vooruitgang is eigenlijk het resultaat van gaming", zegt Reynaert. Hij stelt dat juist de regulering automakers heeft aangezet tot valsspelen. Zij moeten kiezen tussen grote kosten maken en de tests manipuleren. De meesten gaan voor de tweede optie, via sjoemelsoftware, maar ook door zogenaamde ‘golden vehicles’ naar de tests te sturen, wagens die tot het uiterste aangepast zijn om de test te doorstaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

10 liter + 1 liter = +10%.

3 liter + 1 liter + 33,3%.

De veel hogere procentuele afwijking is dus voor een groot deel te wijten aan zuinigere auto’s.

Geplaatst door: Pascal op

En als onze wijkverpleegster met 60 km/h, in de 2e versnelling , door de wijk ramt, en dus haar Pikanto geen 1 op 19 haalt , dan ligt dat aan de fabrikant en aan de test methode ??

Geplaatst door: Lasje op

dat smoorpedaal indrukken is de oorzaak, normaal rijden klopt onder alle omstandigheden wel, heb hiermede met velerlei eigen auto’s nooit last.leeftijd berijder??

Geplaatst door: eigens wijs op
Auto’s gebruiken tot 45 procent meer - Automobielmanagement.nl

Auto’s gebruiken tot 45 procent meer

De meeste auto’s in Nederland gebruiken gemiddeld 45 procent meer brandstof dan officieel wordt aangegeven. Daarmee is de CO2-uitstoot dus ook veel hoger dan de opgave. Het overgrote deel van de zogenaamde vooruitgang bij het verbruik en de emissie is het resultaat van testmanipulatie en andere trucs en bestaat dus in werkelijk niet.

Dat concludeert Mathias Reynaert, onderzoeker van de Toulouse School of Economics. Reynaert keek naar de data uit de tankkaarten van Nederlandse chauffeurs met een bedrijfswagen. Samen bezochten die 27 miljoen keer het tankstation. Zo kon hij vergelijken hoe vaak de chauffeurs tankten en hoeveel kilometer ze reden. Daaruit bleek een diepe kloof tussen het echte en het officiële verbruik, en dus ook de uitstoot van CO2.

Wagens uit 2014 verbruiken zo meer dan 45 procent meer dan aangegeven. "Die kloof blijft niet beperkt tot een of enkele fabrikanten", concludeert Reynaert in de Belgische krant De Standaard. "Een gelijksoortige trend is namelijk te zien bij alle belangrijke automakers actief in Europa.” Bij Renault is het verschil tussen officiële en werkelijke prestaties het grootst. Ook bij Toyota en Ford is de kloof groot.

Het verschil groeit bovendien. "Vroeger lag het verschil tussen officieel en werkelijk verbruik vrij stabiel rond de tien procent. Maar sinds de regulering in 2009 wordt de kloof almaar dieper. Driekwart van de vooruitgang is eigenlijk het resultaat van gaming", zegt Reynaert. Hij stelt dat juist de regulering automakers heeft aangezet tot valsspelen. Zij moeten kiezen tussen grote kosten maken en de tests manipuleren. De meesten gaan voor de tweede optie, via sjoemelsoftware, maar ook door zogenaamde ‘golden vehicles’ naar de tests te sturen, wagens die tot het uiterste aangepast zijn om de test te doorstaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

10 liter + 1 liter = +10%.

3 liter + 1 liter + 33,3%.

De veel hogere procentuele afwijking is dus voor een groot deel te wijten aan zuinigere auto’s.

Geplaatst door: Pascal op

En als onze wijkverpleegster met 60 km/h, in de 2e versnelling , door de wijk ramt, en dus haar Pikanto geen 1 op 19 haalt , dan ligt dat aan de fabrikant en aan de test methode ??

Geplaatst door: Lasje op

dat smoorpedaal indrukken is de oorzaak, normaal rijden klopt onder alle omstandigheden wel, heb hiermede met velerlei eigen auto’s nooit last.leeftijd berijder??

Geplaatst door: eigens wijs op