Elektrisch rijden: kijken, kijken, niet kopen

Op het Autosalon van Parijs, dat overigens nog tot de 16e open is, spelen elektrische auto’s ongetwijfeld de hoofdrol. Elk groot automerk heeft er minstens vijf op z’n stand staan en EV’s nemen ook de eerste plaats in bij de bij zo’n show horende PR-activiteiten.

Maar binnenkamers vragen de meeste leidende figuren in de autowereld zich toch wel eens af hoe ze in vredesnaam al dat elektrische geweld aan de man kunnen brengen. Voorlopig lijkt het gezegde ‘kijken, kijken, niet kopen’ nog opgeld te doen. Kijk naar Duitsland, de grootste nationale automarkt van Europa. Daar heeft de regering na veel vijven en zessen in juli eindelijk een subsidie op de aankoop van een elektrische auto ingevoerd. Wie een batterij-aangedreven auto aanschaft kan 4.000 euro claimen, bij een hybride is de bijdrage 3.000 euro. Maar in de eerste vier maanden zijn er niet meer dan zeg 4.500 aanvragen binnengekomen. In diezelfde periode zijn er in Duitsland 821.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd, waarmee het aandeel EV’s met subsidie dus nog maar net op een half procentje ligt.

Niet voor Tesla 

Wie overigens een Tesla wil kopen, valt buiten de boot want om voor subsidie in aanmerking te komen mag de auto niet duurder zijn dan 60.000 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Elektrisch rijden: kijken, kijken, niet kopen - Automobielmanagement.nl

Elektrisch rijden: kijken, kijken, niet kopen

Op het Autosalon van Parijs, dat overigens nog tot de 16e open is, spelen elektrische auto’s ongetwijfeld de hoofdrol. Elk groot automerk heeft er minstens vijf op z’n stand staan en EV’s nemen ook de eerste plaats in bij de bij zo’n show horende PR-activiteiten.

Maar binnenkamers vragen de meeste leidende figuren in de autowereld zich toch wel eens af hoe ze in vredesnaam al dat elektrische geweld aan de man kunnen brengen. Voorlopig lijkt het gezegde ‘kijken, kijken, niet kopen’ nog opgeld te doen. Kijk naar Duitsland, de grootste nationale automarkt van Europa. Daar heeft de regering na veel vijven en zessen in juli eindelijk een subsidie op de aankoop van een elektrische auto ingevoerd. Wie een batterij-aangedreven auto aanschaft kan 4.000 euro claimen, bij een hybride is de bijdrage 3.000 euro. Maar in de eerste vier maanden zijn er niet meer dan zeg 4.500 aanvragen binnengekomen. In diezelfde periode zijn er in Duitsland 821.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd, waarmee het aandeel EV’s met subsidie dus nog maar net op een half procentje ligt.

Niet voor Tesla 

Wie overigens een Tesla wil kopen, valt buiten de boot want om voor subsidie in aanmerking te komen mag de auto niet duurder zijn dan 60.000 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding