Sjoemelsoftware bij Fiat/Chrysler of niet?

Heeft Fiat Chrysler Automobiles in haar auto’s ook sjoemelsoftware toegepast of niet? De Duitsers zeggen keihard van wel, de Italianen – die Fiat, Chrysler en Jeep voor Europa keuren – zeggen van niet. De Europese Commissie probeert nu te bemiddelen om tot één standpunt te komen.

Sjoemelsoftware bij Fiat/Chrysler of niet?

"Duitsland blijft, ook in het licht van resultaten van proeven door de Italiaanse keuringsinstanties, van mening dat bij voertuigen van Fiat Chrysler ‘onrechtmatige schakelinstellingen’ zijn ingebouwd," schreef de Duitse minister voor transport Alexander Dobrindt vorige week aan de Commissie in Brussel. Hij beroept zich daarbij op testen die door zijn eigen dienst KBA zijn uitgevoerd.

De Italiaanse autoriteiten zien echter geen enkele reden om actie te ondernemen tegen de oorspronkelijk uit Italië afkomstige autofabrikant. Dobrindt vraagt de Commissie daarom in te grijpen, iets waar Brussel tot nu toe nog niet voor voelt: "We proberen te bemiddelen, we willen niet optreden als scheidsrechter," zegt een woordvoerder.

Sjoemelsoftware bij Fiat/Chrysler of niet? - Automobielmanagement.nl

Sjoemelsoftware bij Fiat/Chrysler of niet?

Heeft Fiat Chrysler Automobiles in haar auto’s ook sjoemelsoftware toegepast of niet? De Duitsers zeggen keihard van wel, de Italianen – die Fiat, Chrysler en Jeep voor Europa keuren – zeggen van niet. De Europese Commissie probeert nu te bemiddelen om tot één standpunt te komen.

Sjoemelsoftware bij Fiat/Chrysler of niet?

"Duitsland blijft, ook in het licht van resultaten van proeven door de Italiaanse keuringsinstanties, van mening dat bij voertuigen van Fiat Chrysler ‘onrechtmatige schakelinstellingen’ zijn ingebouwd," schreef de Duitse minister voor transport Alexander Dobrindt vorige week aan de Commissie in Brussel. Hij beroept zich daarbij op testen die door zijn eigen dienst KBA zijn uitgevoerd.

De Italiaanse autoriteiten zien echter geen enkele reden om actie te ondernemen tegen de oorspronkelijk uit Italië afkomstige autofabrikant. Dobrindt vraagt de Commissie daarom in te grijpen, iets waar Brussel tot nu toe nog niet voor voelt: "We proberen te bemiddelen, we willen niet optreden als scheidsrechter," zegt een woordvoerder.