EV-Nieuws: Spannende vooruitzichten

Er gaat een hoop gebeuren in het rijk van elektrische auto’s. Tesla wordt vanuit verschillende hoeken aangevallen door nieuwe namen, azend op territorium.

EV-Nieuws: Spannende vooruitzichten

Atieva heet nu Lucid Motors
Neem nu de Amerikaanse onderneming Atieva. Of nee, Lucid Motors, want zo heet het bedrijf voortaan. Lucid Motors werkt aan een compleet modellengamma, bestaande uit een elektrische sedan en twee cross-overs. Om de naamswijziging extra kracht bij te zetten, geeft het bedrijf direct enkele teasers vrij van de Tesla Model S-rivaal. Lucid Motors heeft voor de elektrische sedan een compleet nieuw platform ontwikkeld. Als de prestaties vergelijkbaar zijn met het prototype, dan belooft dat veel vuurwerk. Of beter gezegd: veel vonken. Het prototype, met de looks van een Mercedes-Benz Vito, had namelijk een accupakket van 87 kW én twee elektromotoren met in totaal 661 kW (900 pk). Lucid Motors hoopt van de sedan in het eerste verkoopjaar 20.000 auto’s te verkopen. Dat is vermoedelijk in 2018. Of de auto ook naar Europa komt, is nog niet bekend. 

Fisker presenteert ‘Tesla-killer’ met vlinderdeuren
Dan is er ook nieuws van Henrik Fisker: de Deense ontwerper. Henrik ontwierp in het verleden al meerdere auto’s waar hij naderhand kritiek op kreeg. Zo ontving hij van Aston Martin een brief om het design van de Force 1 aan te passen, want dat zou te veel lijken op de Aston Martin DB10. Met de onthulling van een nieuw – nog naamloos – elektrisch model met een range van 650 kilometer krijgt Henrik Fisker opnieuw een opmerking uit onverwachte hoek. De makers van de in Nederland ontworpen GLM G4 (Savage Royal) reageren direct op de eerste teaser van Henrik: "How original", doelend op de vlinderdeuren die één op één overgenomen lijken te zijn van de G4. Voor Henrik zal het niet veel uitmaken. Hij houdt wel van een risico. Er staat niet voor niets "Risk taking" in zijn Twitterprofielbeschrijving. Het elektrische model van Henrik Fisker moet een ‘absolute Tesla-killer’ worden. Leuke plannen en een veelbelovende teaser, maar realiteit is het nog niet. 

Tesla’s grote onthulling
Tesla voelt de concurrenten opkomen en werkt daarom hard om het bedrijf te laten groeien. Het merk hield autoland de afgelopen weken in spanning, want er zou een baanbrekende onthulling op stapel staan. Deze week vond de ontknoping plaats. Het nieuws: elke Tesla krijgt vanaf nu volledig autonome hardware. Dat zijn nu de Model S en X, maar straks ook de Model 3. Het hardwarepakket bestaat uit acht camera’s en twaalf sensoren. Met de componenten kan een Tesla in theorie volledig autonoom rijden, maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek. Dat weerhoudt Tesla er echter niet van om auto’s nu al ‘autonoom ready’ te maken. Alle Tesla’s krijgen dus de hardware, maar de klant moet er wel voor betalen. Er zijn twee opties. De optie Enhanced Autopilot kost 5.600 euro en voor de Full Self-Driving Capability moet de klant nog eens 3.400 euro afrekenen. Je betaalt dan voor iets dat Tesla in de toekomst via ‘over the air’ activeert, maar hebt er nu dus nog geen profijt van. Achteraf laten activeren door Tesla is eveneens mogelijk, maar dan ben je wel duurder uit: respectievelijk 6.800 en 4.500 euro.
 

Bron: ZERauto 

 

 

EV-Nieuws: Spannende vooruitzichten - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Spannende vooruitzichten

Er gaat een hoop gebeuren in het rijk van elektrische auto’s. Tesla wordt vanuit verschillende hoeken aangevallen door nieuwe namen, azend op territorium.

EV-Nieuws: Spannende vooruitzichten

Atieva heet nu Lucid Motors
Neem nu de Amerikaanse onderneming Atieva. Of nee, Lucid Motors, want zo heet het bedrijf voortaan. Lucid Motors werkt aan een compleet modellengamma, bestaande uit een elektrische sedan en twee cross-overs. Om de naamswijziging extra kracht bij te zetten, geeft het bedrijf direct enkele teasers vrij van de Tesla Model S-rivaal. Lucid Motors heeft voor de elektrische sedan een compleet nieuw platform ontwikkeld. Als de prestaties vergelijkbaar zijn met het prototype, dan belooft dat veel vuurwerk. Of beter gezegd: veel vonken. Het prototype, met de looks van een Mercedes-Benz Vito, had namelijk een accupakket van 87 kW én twee elektromotoren met in totaal 661 kW (900 pk). Lucid Motors hoopt van de sedan in het eerste verkoopjaar 20.000 auto’s te verkopen. Dat is vermoedelijk in 2018. Of de auto ook naar Europa komt, is nog niet bekend. 

Fisker presenteert ‘Tesla-killer’ met vlinderdeuren
Dan is er ook nieuws van Henrik Fisker: de Deense ontwerper. Henrik ontwierp in het verleden al meerdere auto’s waar hij naderhand kritiek op kreeg. Zo ontving hij van Aston Martin een brief om het design van de Force 1 aan te passen, want dat zou te veel lijken op de Aston Martin DB10. Met de onthulling van een nieuw – nog naamloos – elektrisch model met een range van 650 kilometer krijgt Henrik Fisker opnieuw een opmerking uit onverwachte hoek. De makers van de in Nederland ontworpen GLM G4 (Savage Royal) reageren direct op de eerste teaser van Henrik: "How original", doelend op de vlinderdeuren die één op één overgenomen lijken te zijn van de G4. Voor Henrik zal het niet veel uitmaken. Hij houdt wel van een risico. Er staat niet voor niets "Risk taking" in zijn Twitterprofielbeschrijving. Het elektrische model van Henrik Fisker moet een ‘absolute Tesla-killer’ worden. Leuke plannen en een veelbelovende teaser, maar realiteit is het nog niet. 

Tesla’s grote onthulling
Tesla voelt de concurrenten opkomen en werkt daarom hard om het bedrijf te laten groeien. Het merk hield autoland de afgelopen weken in spanning, want er zou een baanbrekende onthulling op stapel staan. Deze week vond de ontknoping plaats. Het nieuws: elke Tesla krijgt vanaf nu volledig autonome hardware. Dat zijn nu de Model S en X, maar straks ook de Model 3. Het hardwarepakket bestaat uit acht camera’s en twaalf sensoren. Met de componenten kan een Tesla in theorie volledig autonoom rijden, maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek. Dat weerhoudt Tesla er echter niet van om auto’s nu al ‘autonoom ready’ te maken. Alle Tesla’s krijgen dus de hardware, maar de klant moet er wel voor betalen. Er zijn twee opties. De optie Enhanced Autopilot kost 5.600 euro en voor de Full Self-Driving Capability moet de klant nog eens 3.400 euro afrekenen. Je betaalt dan voor iets dat Tesla in de toekomst via ‘over the air’ activeert, maar hebt er nu dus nog geen profijt van. Achteraf laten activeren door Tesla is eveneens mogelijk, maar dan ben je wel duurder uit: respectievelijk 6.800 en 4.500 euro.
 

Bron: ZERauto