De landelijke politiek loopt met een steeds grotere boog om het onderwerp elektrische rijden heen. Staatssecretaris Wiebes vergiftigde eigenhandig het thema door te verzinnen dat er 6 miljard subsidie is verspild aan stekkerauto’s. Zijn statement is uitgegroeid tot een nieuwe, onuitroeibare onwaarheid. Met als gevolg een bedompt EV-klimaat. Geen politicus die hier nog zijn/haar vingers aan wil branden.

Kamp zegt nee
De verkoop van auto’s met elektrische aandrijving in Nederland maakt een vrije val door de hogere bijtelling voor plug-in hybrides. De daling bedraagt 60%. Suggesties om volledig elektrische auto’s wel tegemoet te komen, worden systematisch van tafel geveegd. Minister Kamp (Economische Zaken) zegt nee door Wiebes’ toverdrank.

2030 stoppen
Gek genoeg heeft de overheid wel haar handtekening gezet onder internationale klimaatakkoorden en de Green Deal Elektrisch Vervoer. Eén van de consequenties is dat Nederland rond 2030 zal stoppen met de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Waarom? Omdat in 2050 de CO2-emissie met 80 tot 95% moet zijn teruggebracht, zo staat in het onlangs geratificeerde klimaatakkoord van Parijs. Dan moet rond 2030 de laatste benzine/dieselauto de showroom verlaten.

Haagse Lobby
Toch is geen enkele politieke partij bereid om met concrete voorstellen en bedragen elektrisch rijden aan te jagen. We hebben immers nog 13 jaar de tijd. De uitzending van Haagse Lobby, gewijd aan de elektrische auto, bracht treffend in beeld hoe politici elektrisch rijden uitsluitend verbinden aan subsidies en nauwelijks aan de noodzakelijke verduurzaming. Tsja, het verkiezingsresultaat van 2017 mag natuurlijk niet lijden onder een of ander klimaatakkoord.

Plug-in Hybride auto uit Born
In dit tamelijk bedompte EV-klimaat verwelkomen we de eerste in Nederland gebouwde plug-in hybride (dan zijn we er wél blij mee), de Mini Cooper S E Countryman. VDL in Born gaat de auto maken. Wedden dat Kamp en Wiebes wel staan te klappen als de productie start?

Marc Bolier, ZERauto

Twitter: @MarcBolier