We vliegen elektrisch vanaf 2035
Volgens dr. Frank Anton van Siemens eAircraft wordt er in samenwerking met onder meer vliegtuigbouwer Airbus gewerkt aan elektrische vliegtuigen voor 200 passagiers vanaf 2035. Dat zegt hij een interview met De Telegraaf. Nu zijn vliegtuigen afhankelijk van kerosine. Dagelijks lopen er wereldwijd honderden miljoenen liters kerosine door de straalmotoren. Dat kan anders. Elektrisch vliegen heeft volgens Anton de toekomst. De elektrische vliegtuigen krijgen volgens hem generatoren, accu’s en zonnecellen. Dat scheelt CO2-uitstoot en geluid. Het gaat dus een stuk stiller worden op luchthavens.

BMW: meer elektrische modellen
Nu is 2035 natuurlijk nog jaren van ons verwijderd, maar vooruitkijken is nu eenmaal iets dat meerdere fabrikanten doen. Ook BMW Group. Het autoconcern voorziet een flinke boost in verkoop van elektrisch aangedreven auto’s in de wereld, ook in Nederland. Er komen daarom meer volledig elektrische modellen aan, zoals een elektrische Mini in 2019 en een BMW X3 EV in 2020. Weer een jaar later staat de autonoom rijdende elektrische iNext op stapel, eveneens een elektrische auto. "Omdat éénderde van de wereldwijd verkochte BMW’s een SUV is, leek het ons een logische stap om een sterk model als de X3 te elektrificeren", zegt Manager BMW i Marc Bras.

Autosport zoekt naar stopcontact
De trend van elektrificeren zet ook door in de autosport. Audi stopt bijvoorbeeld met het FIA World Endurance Championship (WEC) en begint aan een nieuwe uitdaging: FIA Formula E. Daarnaast heeft Red Bull Global Rallycross officieel aangekondigd dat er een elektrische klasse komt. In 2018 moeten de eerste geruisloze rallycrossracers aan de startstreep verschijnen. "Het onderwerp elektrisch rijden is populair. Automerken over de hele wereld tonen hun potentie. We willen deze nieuwe technologie omarmen door een elektrische rallyklasse op te zetten", zegt Colin Dyne, CEO van Red Bull Global Rallycross.

Toyota en Mazda voeren gesprekken
Toyota en Mazda geven een mooi voorbeeld van de opleving rondom elektrisch rijden. Beide partijen zijn in gesprek over een mogelijke samenwerking op het gebied van elektrisch rijden, meldt Automotive News. Het doel van een mogelijke samenwerking is dat Toyota en Mazda sneller kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt, want elektrische auto’s maken een razendsnelle ontwikkeling door. De samenwerking heeft betrekking op de productie van elektrische componenten en het uitwisselen van technologie. Ook de connectiviteit tussen auto’s is één van de gespreksonderwerpen.

Minder banen door elektrische auto
De opkomst van de elektrische auto heeft niet alleen positieve maar ook negatieve uitwerkingen. Volgens Karlheinz Blessing, personeelsdirecteur van Volkswagen, gaat de overgang naar elektrische rijden bij Volkswagen de komende jaren tienduizenden banen kosten. Dat zegt hij in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De reden? De motoren van elektrische auto’s bestaan uit minder onderdelen, waardoor er voor de productie minder mensen nodig zijn. Het is volgens Blessing dus geen kwestie van gedwongen ontslagen, maar meer een natuurlijk verloop van de banenreductie. Een autobouwer kan volgens Blessing actie ondernemen tegen een mogelijke banenreductie door zelf componenten te gaan bouwen en minder uit te besteden. Zélf batterijen produceren is onder meer een optie.

Bron: ZERauto