Dat stelt de bekende autosector-deskundige Ferdinand Dudenhöffer in een rapport van het door hem geleide CAR Center Automotive Research. "De Duitse autobouwers lopen in een gevaarlijke CO2 val." Mede door dieselgate is het aandeel dieselauto’s in Duitsland al teruggelopen van 50 procent eind vorig jaar naar 44 procent nu. Volgens Dudenhöffer kan dat de komende twee jaar verder zakken naar 40 procent. Dat leidt tot een grotere kloof met de CO2-doelstellingen omdat benzinemotoren daarvan meer uitstoten dan diesels.

Tegelijkertijd komt de verkoop van elektrische auto’s ondanks de door de Duitse regering samen met de autobranche ingestelde subsidieregeling niet of nauwelijks op gang. En ten derde nemen SUV’s, die meer vervuiling veroorzaken, ook in Duitsland een steeds grotere plaats in bij de nieuw verkochte auto’s. Dudenhöffer: "De Duitse autobouwers moeten duidelijk serieuzer omgaan met het klimaatbeleid en sneller tegensturen. Dat zie je ook bij de plannen van de Chinese regering die wil dat in 2018 acht procent van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch aangedreven worden."