Nederland is daarmee één van de koplopers op het gebied van elektrische mobiliteit. Maar: komende 6 jaar komen er geen 100.000 geëlektrificeerde auto’s bij, sombert RAI Vereniging. De club rekent op 10.000 EV’s nieuwe per jaar als resultaat van de gewijzigde bijtellingsregeling per 1-1-2017.
 

TNO Rapport
RAI Vereniging baseert zich hierbij op een rapport van TNO – gemaakt in opdracht van het Ministerie van Financiën – dat midden vorig jaar is gepubliceerd. Niet alleen is het fiscale feest van de PHEV’s ten einde, de export van gebruikte modellen groeit sterk. Alleen al dit jaar zijn er zo’n 1.200 (getekende auto’s) naar het buitenland vertrokken. Dat aantal neemt sterk toe komende jaren als gevolg van de PHEV-verkooppiek eind 2013. Die auto’s komen in de loop van komende jaar uit de lease.
 

25.000 laadpalen
Eric Beers, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders ziet het met lede ogen aan: ‘Het is vreselijk jammer, de overgang naar elektrisch rijden liep prima. Als enige land ter wereld kun je in ons land met een oplaadpas bij 25.000 laadpunten terecht. Alle ambities en plannen komen nu in de onderste la.’
 

Iran
Terwijl Nederland gas terugneemt, gaan de autofabrikanten stug door. Volkswagen levert de vernieuwde e-Golf, met 300 kilometer bereik. Jaguar kondigt een volelektrische I-Pace aan met 500 kilometer bereik. En dan hebben we natuurlijk nog Wiebe Wakker, 232 dagen geleden uit Nederland vertrokken naar Australië met zijn elektrische Volkswagen. Hij rijdt van stopcontact naar stopcontact en is ‘inmiddels’ in Iran.  

Bron: ZERauto