"Goed voor duurzame maakindustrie"
De aanleiding voor Kamp om de brief te schrijven waren kamervragen van de Partij van de Arbeid over de nieuwe Tesla-fabriek. In de brief zegt Kamp dat de Tesla-fabriek voor Nederland erg interessant is. Hij schrijft onder meer: "De komst van een dergelijke fabriek kan een waardevolle bijdrage leveren aan de verdere uitbouw van de Nederlandse positie op het gebied van elektrisch vervoer en de versterking van onze duurzame maakindustrie." Tesla wil een nieuwe fabriek openen in Europa om de productiedoestellingen te kunnen halen: vanaf 2018 minimaal 500.000 auto’s op jaarbasis produceren. Tesla heeft nog een lange weg te gaan, want dit jaar zal de productieteller eindigen op zo’n 90.000 voertuigen en 2018 is (bijna) nog maar twee jaar van ons verwijderd. Nederland is natuurlijk extra interessant voor de nieuwe Tesla-fabriek omdat in Tilburg als de eindassemblage plaatsvindt van de Model S en Model X voor de Europese markt. Dan heeft Tesla alles lekker dicht bij elkaar. Handig! 

Lucid Motors heeft oogje op Arizona
Nu we het toch over nieuwe fabrieken hebben: het Amerikaanse technologiebedrijf Lucid Motors heeft plannen om een nieuwe fabriek te bouwen in Casa Grande, gelegen in Arizona. Als alles volgens plan verloopt, start in de eerste helft van 2017 de bouw van de fabriek en moet de productie er al in 2018 starten. Rond 2022 moeten er al 2.000 mensen full-time kunnen werken. Lucid Motors wil de fabriek gebruiken voor de productie van elektrische auto’s, waaronder een elektrische sedan als tegenhanger van de Tesla Model S. De nieuwe fabriek moet ongeveer 700 miljoen dollar gaan kosten en in het begin 10.000 auto’s per jaar kunnen bouwen. Dat aantal wordt later opgeschroefd naar 60.000 exemplaren. Zijn de plannen realistisch? Wie weet, maar vooralsnog is het alleen Tesla gelukt. Concurrent Faraday Future, dat ook plannen heeft om een fabriek te bouwen voor de productie van elektrische auto’s, zou al in geldnood zitten.

Toyota en elektrisch?
Denk aan Toyota en je denkt aan hybride en waterstof. In de toekomst komen daar ook volledig elektrische auto’s bij. Toyota gaat er zelfs een complete afdeling voor opzetten. Toyota-topman Akio Toyoda krijgt de leiding over de afdeling. Lekker overzichtelijk. Bovendien houdt Toyoda zo alles goed in de hand. Ook Mitsuhisa Kato en Shigeki Terashi krijgen een hoge functie binnen de EV-divisie van Toyota. Beide heren hebben veel invloed in de onderzoeken en ontwikkelingen die Toyota uitvoert. Misschien wel de grootste verantwoordelijkheid krijgt Kouji Toyoshima. Hij wordt hoofdingenieur. En wanneer komen de eerste elektrische Toyota’s? Naar verwachting rond 2020. Toyota levert overigens al elektrische auto’s. Denk aan de iRoad en de iQ EV. Beide modellen zijn echter niet in Europa leverbaar.

In de toekomst rijden we elektrish
De volgende overtuiging dringt kennelijk bij steeds meer autofabrikanten door: in de toekomst rijden we elektrisch. BMW, Mercedes-Benz, Ford en Volkswagen (inclusief Audi en Porsche) denken dat ook en slaan daarom de handen ineen voor het realiseren van een Europees netwerk van snelladers. In 2017 start de aanleg van ten minste 400 nieuwe snelladers langs Europese snelwegen. Dat aantal moet echter al snel toenemen naar meer dan duizend snelladers. Het gaat om laadsystemen met een vermogen van maar liefst 350 kW, ofwel ruim zeven keer zoveel als het krachtigste snellaadsysteem van dit moment. Hiermee moet de laadtijd van de (deels) elektrische auto drastisch worden verlaagd, waarmee lange laadtijden definitief verleden tijd zijn en het steeds interessanter wordt om verre reizen naar het buitenland te maken. 

Bron: ZERauto