T&E: Kloof tussen opgegeven en werkelijk brandstofverbruik groeit

Het verschil tussen het opgegeven brandstofverbruik en wat auto’s in werkelijkheid gebruiken wordt steeds groter. De cijfers over het brandstofverbruik zijn dan ook steeds meer misleidend.

Autosector wil meer voordelen op schone auto's

De vorig jaar in de Europese Unie verkochte auto’s verbruikten op de weg gemiddeld 42 procent meer brandstof dan in de boekjes en brochures was aangegeven, zegt de milieugroep Transport & Environment in een rapport. In 2012 was het verschil nog maar 28 procent. De groepering vergeleek het brandstofverbruik van 16 merken met de opgegeven cijfers.

Mercedes kampioen sjoemelen 

De grootste verschillen bleken voor te komen bij Mercedes-Benz, haar zustermerk Smart en bij Audi maar veel andere merken kwamen er niet veel beter af. Een Mercedes blijkt bijvoorbeeld gemiddeld meer dan de helft meer brandstof te verbruiken dan de fabrikant doet voorkomen, berekent Transport & Environment. Fiat sjoemelt het minst: ‘slechts’ 35%.

Zowel Daimler als moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart als VW-eigenaar Audi stelden in een reactie dat hun auto’s voldoen aan alle wettelijke eisen.

Reacties

De bewuste auto’s voldoen aan de wettelijke eisen, alléén zijn deze eisen niet gelijk aan de praktijk!
De EU heeft ook boter op zijn hoofd!
Praten veel, maar durven niet echt met concrete maatregelen te komen om de fabrikanten hun auto’s zodanig te laten wijzigen, zodat deze voldoen aan hun beloofde waarden!

Geplaatst door: Han Klems op

Voor een overzicht van de jaarlijkse meerkosten door het hogere verbruik in de praktijk, raadpleeg http://www.praktijkverbruik.nl voor nagenoeg elk in Nederland leverbare merk, model en type.

Geplaatst door: Jan-Reint Vink op
T&E: Kloof tussen opgegeven en werkelijk brandstofverbruik groeit - Automobielmanagement.nl

T&E: Kloof tussen opgegeven en werkelijk brandstofverbruik groeit

Het verschil tussen het opgegeven brandstofverbruik en wat auto’s in werkelijkheid gebruiken wordt steeds groter. De cijfers over het brandstofverbruik zijn dan ook steeds meer misleidend.

Autosector wil meer voordelen op schone auto's

De vorig jaar in de Europese Unie verkochte auto’s verbruikten op de weg gemiddeld 42 procent meer brandstof dan in de boekjes en brochures was aangegeven, zegt de milieugroep Transport & Environment in een rapport. In 2012 was het verschil nog maar 28 procent. De groepering vergeleek het brandstofverbruik van 16 merken met de opgegeven cijfers.

Mercedes kampioen sjoemelen 

De grootste verschillen bleken voor te komen bij Mercedes-Benz, haar zustermerk Smart en bij Audi maar veel andere merken kwamen er niet veel beter af. Een Mercedes blijkt bijvoorbeeld gemiddeld meer dan de helft meer brandstof te verbruiken dan de fabrikant doet voorkomen, berekent Transport & Environment. Fiat sjoemelt het minst: ‘slechts’ 35%.

Zowel Daimler als moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart als VW-eigenaar Audi stelden in een reactie dat hun auto’s voldoen aan alle wettelijke eisen.

Reacties

De bewuste auto’s voldoen aan de wettelijke eisen, alléén zijn deze eisen niet gelijk aan de praktijk!
De EU heeft ook boter op zijn hoofd!
Praten veel, maar durven niet echt met concrete maatregelen te komen om de fabrikanten hun auto’s zodanig te laten wijzigen, zodat deze voldoen aan hun beloofde waarden!

Geplaatst door: Han Klems op

Voor een overzicht van de jaarlijkse meerkosten door het hogere verbruik in de praktijk, raadpleeg http://www.praktijkverbruik.nl voor nagenoeg elk in Nederland leverbare merk, model en type.

Geplaatst door: Jan-Reint Vink op