Tesla’s Gigafactory
Toevallig trouwens, dat Spark. Vertaal je dat naar het Nederlands, dan krijg je vonk. Het woord legt zodoende onbedoeld een link met elektriciteit. Afijn, Tesla heeft onlangs een drone laten opstijgen om het gigantische complex goed in beeld te brengen. En wat blijkt: er staat al wat! Volgens de Amerikaanse autobouwer ligt de bouw van de Gigafactory mooi op schema. Tesla gaat er lithium-ion batterijen produceren voor alle modellen. In de tweede helft van 2017 ondersteunt de fabriek ook de productie van de Model 3. Tesla verwacht tegen het eind van dit decennium jaarlijks 500.000 auto’s per jaar te bouwen. Door de fabriek voorspelt Tesla dat de kostprijs van een batterijpack per kWh met dertig procent zal dalen, al is dat pas een feit als de bouw helemaal voltooid is in 2020. Goedkopere accu’s resulteren in goedkopere auto’s. Bekijk onder aan dit artikel het filmpje.
 

Eerste nieuwe Honda’s Clarity FCX de weg op
We blijven nog even in de Verenigde Staten. Honda heeft namelijk in Californië deze week de eerste exemplaren van de nieuwe Clarity FCX waterstofauto afgeleverd aan ‘klanten’. De eerste zes auto’s zijn afgeleverd aan mensen die al in de eerste Clarity FCX hebben gereden. Mensen kunnen de auto niet kopen, maar wel leasen voor 369 dollar per maand. Ze rijden de auto’s dan drie jaar, om ze daarna weer in te leveren bij Honda. In Europa gaan ook een aantal mensen met Honda’s waterstofauto rijden. De eerste exemplaren zijn hier al van de boot gereden. De Clarity FCX haalt op een volle tank waterstof ongeveer 400 kilometer maar is onder de streep nog altijd een testauto. Honda zet vol in op CO2-besparende technieken. Op het programma staan hybrides, plug-inhybrides, volledig elektrische auto’s en modellen met een brandstofcel. Rond 2030 moet zo’n 66 procent van de nieuw verkochte Honda’s elektro-ondersteuning hebben. Niet verwonderlijk dus dat de nieuwe Clarity later ook komt als Clarity Electric en Clarity Plug-in Hybrid. 

Laadpalen
Zijn er in de toekomst meer of minder publieke laadpalen nodig? Voor het beantwoorden van die vraag heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de onafhankelijke onderzoeks- en adviesorganisatie CE Delft ingeschakeld. RVO moet onderzoeken hoeveel publieke laadpalen de autobranche zal moeten plaatsen om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar elektrische auto’s in ons land. Het aantal (deels) elektrische auto’s in Nederland groeit. Eind 2016 rijden er al meer dan 100.000 rond, waarvan ongeveer 12.000 volledig elektrisch. In Nederland zijn nu ongeveer 25.000 publieke laadpunten te vinden. Henk Kamp, Minister van Economische Zaken, trekt al de portemonnee (1,5 miljoen euro) om ongeveer 3.000 extra laadpalen in ons land te realiseren. Aan de hand van scenario’s gaat CE Delft kijken naar de ontwikkeling van de elektrische automarkt. Maar het gaat ook de verwachte groei in publieke laadpalen in kaart brengen. "Een andere onderzoeksvraag is of deze laadpunten ‘automatisch’ meegroeien met de toename in het aantal elektrische auto’s, omdat het winstgevend is voor marktpartijen, of dat er nog geen sluitende businesscase bestaat", meldt Consultancy.

Bron: ZERauto