Het rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ is geschreven in opdracht van ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum voor het slim opladen van elektrische auto’s. Vandaag zal het worden aangeboden aan (kandidaat) Kamerleden van zes politieke partijen tijdens een verkiezingsdebat over de kansen voor elektrisch rijden in de komende kabinetsperiode.

In de Utrechtse wijk Lombok worden in het project Smart Solar Charging elektrische auto’s overdag opgeladen met stroom uit zonnepanelen in de wijk. Wanneer de bewoners ’s avonds thuis van werk en school komen, kunnen de auto’s de stroom naar de huizen terug leveren. Dit flexibel en lokaal gebruik van het energienet voorkomt dat netbeheerders maatschappelijk geld moeten investeren om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen.

Miljardeninvesteringen

Toch zitten de huidige belastingregels deze nieuwe techniek in de weg, omdat voor het tweerichtingsverkeer op de elektriciteitskabel twee keer energiebelasting betaald moet worden. PwC en ElaadNL stellen daarom voor om het duurzaam en slim opladen van auto’s te stimuleren en de belasting regels aan te passen.

Volgens directeur Onoph Caron van ElaadNL is het niet uit te leggen dat innovatieve projecten zoals in Lombok, waarin Nederland wereldwijd vooroploopt, ontmoedigd worden door de verouderde belastingregels. "Door Smart Charging kunnen we straks allemaal rijden op zon en wind en voorkomen we miljardeninvesteringen in de verzwaring van stroomnetten. Dat moeten we belonen, niet straffen. Wij stellen daarom voor om de belasting op het op- en ontladen van elektrische auto’s niet langer dubbel te heffen.”

Lees hier het hele rapport waarin ook andere ‘perverse prikkels’ in het systeem worden benoemd.

Bron: Trends in Autoleasing