Deze maatregel treft in de praktijk alle modellen van vóór 2014/2015, wat overeenkomt met ongeveer 90 procent van het Duitse dieselpark. Daarmee hoopt de thuisstad van Mercedes en Porsche zijn vervuilingsgraad terug te dringen. Het verbod zal waarschijnlijk in de praktijk worden gebracht via het blauwe ecovignet, dat binnenkort samen met het groene vignet wordt toegevoegd aan de reeks stickers waarvan je er één nodig hebt om het centrum van één van de vele Duitse steden met een Umweltzone in te mogen rijden.

Andere steden die oude diesel weren 

De beslissing van Stuttgart is niet uniek. Eerder besloten andere steden zoals Parijs al om oudere diesels te weren. Londen heeft beslist om vanaf oktober 2017 de Congestion Charge te verhogen voor auto’s die de Euro4 emissienorm niet halen. In plaats van 11,5 pond (13 euro) zullen die 21 pond (25 euro) per dag moeten betalen om de stad in te mogen. Ook Antwerpen verbiedt oude diesels, net zoals Rotterdam en Utrecht. Brussel volgt in 2018. Daarnaast heeft ook Lille besloten om tijdens vervuilingpieken auto’s te weren op basis van een ecovignet, waarmee er een zone komt waarin beperkt verkeer is toegestaan. Amsterdam, Den Haag, Gent en bijvoorbeeld Bordeaux doen dan weer niet mee. Kan de autorijder door de bomen nog het bos zien? (bron: Autointernationaal)