Tesla-fabriek in Europa
Tesla bekijkt al enige tijd de mogelijkheden van een gigafabriek in Europa. Volgens Mikael Damberg, minister van economische ontwikkeling en innovatie, is Tesla van harte welkom om de fabriek in Trollhättan te betreden. In die fabriek heerst overcapaciteit. Er is een brief naar Tesla gestuurd waarop Tesla weer heeft gereageerd, kan Damberg bevestigen op de Zweedse radio. In die brief heeft Tesla interesse getoond in Zweden. De fabriek, waar ook elektrische Saab 9-3’s van de band rollen, biedt voordelen voor Tesla. Mensen die in de buurt wonen, zijn veelal ex-werknemers van Saab en hebben dus kennis over het produceren van auto’s. Verder is de fabriek gebouwd op een waterkrachtcentrale. Dat past weer binnen Tesla’s duurzame strategie. Bijkomend voordeel is dat GKN Aerospace nagenoeg om de hoek ligt. Dit bedrijf bouwt onder meer straalmotoren voor de luchtvaartindustrie. Dat is weer interessant voor Tesla’s SpaceX-project. Kortom: een interessante optie voor Tesla, al zijn er nog geen handtekeningen gezet.

Jaguar i-Pace in lippenstiftrood
Jaguar brengt op de Autosalon van Genève in maart 2017 de elektrische i-Pace opnieuw onder de aandacht. Om de vijfpersoons SUV toch nog wat nieuwswaarde te geven, spuit Jaguar hem in een rode kleur. De Jaguar i-Pace is voor 90 procent productie klaar. Nog voor het einde van 2017 onthult Jaguar de showroomversie. In 2018 vindt de marktintroductie van de elektrische cross-over plaats. De actieradius bedraagt meer dan 500 kilometer (NEDC), dankzij een accupakket met een capaciteit van 90 kWh. Zowel voor als achter installeert Jaguar een elektromotor die samen 294 kW (400 pk) en 700 Nm trekkracht. Dankzij vierwielaandrijving sprint de i-Pace Concept in minder dan vier seconden naar 0 naar 100 km/u.

Tesla maakt goede deal in Dubai
De overheid in Dubai heeft een forse order geplaatst bij Tesla. Het Ministerie van Transport voor de Dubai Taxi Corporation heeft 200 exemplaren van de Model X besteld, dat schrijft The National. Het oog van de overheid viel op Tesla door de forse actieradius, maar ook door de mogelijkheden om autonoom te rijden. De Dubai Future Foundation wil dat 25 procent van de ritten in de stad rond 2030 autonoom worden uitgevoerd.

Bron: ZERauto