Dat heeft de Franse concurrentiedienst DGCCRF vastgesteld. Die dienst met de lange naam Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes is al sinds het openbaar worden van dieselgate eind 2015 bezig met een onderzoek naar mogelijk gesjoemel bij Renault. In dat kader zijn ook al enkele malen invallen gedaan bij vestigingen van het autobedrijf.

Bij het onderzoek zou zijn vastgesteld dat er inderdaad grote afwijkingen voorkomen tussen de werkelijke uitstoot en de testresultaten. Zo zouden de Captur en de Clio IV op de weg de maximale emissiegrens met 300 procent overschrijden. Ook de Kadjar en Talisman overschrijden de eisen maar dan in mindere mate. "Die gegevens doen het vermoeden rijzen dat er illegale software is geïnstalleerd die het functioneren van de motor bijstellen bij een officiële test," aldus de dienst. Bovendien heeft Renault de consument ook voorgelogen door valse gegevens naar buiten te brengen, zegt de DGCCRF in een proces-verbaal uit november dat nu is gepubliceerd door het weekblad Libération. Renault ontkent de beschuldigingen tot nu toe in alle toonaarden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding