ADAC: ‘Ook benzineauto’s probleemvol qua schadelijke uitstoot’

Niet alleen dieselwagens, ook veel auto’s op benzine stoten veel of te veel fijnstof uit. Dat geldt niet alleen voor grotere modellen maar ook voor kleine als de VW Tiguan 1.4 TSI of de Opel Corsa 1.0 Turbo Ecoflex Edition.

ADAC: 'Ook benzineauto’s probleemvol qua schadelijke uitstoot'

Bij Opel vertoont een aantal nieuwere benzinemodellen een verhoogde stikstof-emissie, iets wat niet eerder bij benzine is vastgesteld. Over de hele linie komt de uitstoot bij 90 procent van de auto’s met directe injectie boven de vanaf september dit jaar geldende grenswaarden uit.

Dat blijkt uit de nieuwe jaarlijkse test van de Duitse automobilistenbond ADAC. Daarbij haalden slechts vijf van de 77 geteste auto’s de hoogste vijf sterren terwijl nog eens negen modellen vier sterren verwierven. Wat diesels betreft, constateert ADAC met name dat een aantal nieuwe Euro 6 modellen meer schadelijke stoffen uitstoten dan hun Euro 5 voorgangers. "Dat is vooral van belang gezien de dreigende inrijverboden in de centra van grote steden, zoals in Stuttgart," zegt de bond daarbij. "Het is betreurenswaardig dat de fabrikanten tot nu toe veel te weinig doen om al lang beschikbare emissietechnologie voor een doeltreffende bescherming van het milieu in hun voertuigen te installeren," zegt technisch directeur Thomas Burkhardt.

ADAC: ‘Ook benzineauto’s probleemvol qua schadelijke uitstoot’ - Automobielmanagement.nl

ADAC: ‘Ook benzineauto’s probleemvol qua schadelijke uitstoot’

Niet alleen dieselwagens, ook veel auto’s op benzine stoten veel of te veel fijnstof uit. Dat geldt niet alleen voor grotere modellen maar ook voor kleine als de VW Tiguan 1.4 TSI of de Opel Corsa 1.0 Turbo Ecoflex Edition.

ADAC: 'Ook benzineauto’s probleemvol qua schadelijke uitstoot'

Bij Opel vertoont een aantal nieuwere benzinemodellen een verhoogde stikstof-emissie, iets wat niet eerder bij benzine is vastgesteld. Over de hele linie komt de uitstoot bij 90 procent van de auto’s met directe injectie boven de vanaf september dit jaar geldende grenswaarden uit.

Dat blijkt uit de nieuwe jaarlijkse test van de Duitse automobilistenbond ADAC. Daarbij haalden slechts vijf van de 77 geteste auto’s de hoogste vijf sterren terwijl nog eens negen modellen vier sterren verwierven. Wat diesels betreft, constateert ADAC met name dat een aantal nieuwe Euro 6 modellen meer schadelijke stoffen uitstoten dan hun Euro 5 voorgangers. "Dat is vooral van belang gezien de dreigende inrijverboden in de centra van grote steden, zoals in Stuttgart," zegt de bond daarbij. "Het is betreurenswaardig dat de fabrikanten tot nu toe veel te weinig doen om al lang beschikbare emissietechnologie voor een doeltreffende bescherming van het milieu in hun voertuigen te installeren," zegt technisch directeur Thomas Burkhardt.