EV-Nieuws: Chinese spanningen

China wil af van alle smog in metropolen en zet daarom vol in op het stimuleren van elektrische mobiliteit. Dat biedt kansen voor autofabrikanten. Niet verwonderlijk dat de autoshow van Shanghai onder ‘hoogspanning’ stond.

EV-Nieuws: Chinese spanningen

Nio ES8
Een elektrische MG, Audi e-tron Sportback, Skoda Vision E en meer. Het stond deze week allemaal in de schijnwerpers op de autoshow van Shanghai. Zo ook het Chinese start-upbedrijf NIO, voorheen bekend als NextEV. Het bedrijf heeft serieuze plannen met het uitbrengen van een elektrische modelrange, waaronder een elektrische sedan, de EVE. Een SUV mag niet ontbreken. In China hoopt Nio in 2018 een elektrische SUV te introduceren. Dat wordt de Nio ES8. De SUV is vijf meter lang en biedt plaats aan zeven personen. Nio heeft het accupakket in de bodemplaat verwerkt waardoor een laag zwaartepunt ontstaat. Nio mikt op een actieradius van 500 kilometer. Nio heeft de bodemplaat van de SUV zo ontworpen dat het accupakket snel verwisseld kan worden. Nio wil op deze manier lange laadtijden elimineren. Mogelijk introduceert Nio de ES8 ook in de Verenigde Staten en in Europa, maar pas in een later stadium.

Twee SUV’s van Hybrid Kinetic
Pininfarina en het bedrijf Hybrid Kinetic toveren in vrij korte tijd nieuwe modellen uit hoge hoed. Op de Autosalon van Genève maakte de wereld kennis met de H600 limousine. Op de autoshow van Shanghai debuteren de compacte crossover K550 en de grotere SUV K750. De K550 biedt plaats aan vijf personen. De K750 is een zevenzitter. Voor de aandrijving zorgt net als in de H600 limousine een micro-turbine hybride aandrijflijn. Beide bedrijven treden niet in details. In de sedan zou de aandrijflijn 800 pk leveren. Binnen vier jaar moeten productieversies van de twee SUV’s en limousine volgen. Hybrid Kinetic Group is gevestigd in Hong Kong en focust zich op de ontwikkeling, productie en marketing van nieuwe duurzame voertuigen.

Toyota Project Portal
Net als China maakt ook Californië zich sterk voor minder emissies. Vooral in het havengebied van Los Angeles. Toyota helpt een handje en ontwierp de Project Portal: een vrachtauto met waterstoftechnologie voorzien van twee aandrijflijnen van Toyota’s waterstofauto Mirai. Deze truck gaat vanaf aankomende zomer rijden in de haven van Los Angeles. Toyota ziet veel potentie in een truck op waterstof, omdat er geen tijd nodig is om urenlang te laden zoals bij een elektrische aandrijflijn. Het tanken van waterstof kan gewoon bij een pompinstallatie en duurt slechts enkele minuten. De uitstoot is alleen waterdamp. Een ander voordeel van brandstofceltechnologie is dat het veel efficiënter is bij een zware lading. Behalve het milieuvoordeel betekent dat ook een financiële stimulans voor transportbedrijven, omdat de kostprijs lager zal uitpakken dan bij trucks op fossiele brandstoffen. Aan kracht is overigens geen gebrek bij Project Portal. De twee brandstofcellen en elektromotoren in Project Portal leveren samen 492 kW (670 pk) en bijna 1.800 Nm trekkracht! Project Portal heeft een laadcapaciteit van 36.287 kilogram en kan tot 320 kilometer rijden. Weten hoeveel sneller Project Portal is dan een truck met dieselmotor? Kijk dan onderstaande video.

Bron: ZERauto 

EV-Nieuws: Chinese spanningen - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Chinese spanningen

China wil af van alle smog in metropolen en zet daarom vol in op het stimuleren van elektrische mobiliteit. Dat biedt kansen voor autofabrikanten. Niet verwonderlijk dat de autoshow van Shanghai onder ‘hoogspanning’ stond.

EV-Nieuws: Chinese spanningen

Nio ES8
Een elektrische MG, Audi e-tron Sportback, Skoda Vision E en meer. Het stond deze week allemaal in de schijnwerpers op de autoshow van Shanghai. Zo ook het Chinese start-upbedrijf NIO, voorheen bekend als NextEV. Het bedrijf heeft serieuze plannen met het uitbrengen van een elektrische modelrange, waaronder een elektrische sedan, de EVE. Een SUV mag niet ontbreken. In China hoopt Nio in 2018 een elektrische SUV te introduceren. Dat wordt de Nio ES8. De SUV is vijf meter lang en biedt plaats aan zeven personen. Nio heeft het accupakket in de bodemplaat verwerkt waardoor een laag zwaartepunt ontstaat. Nio mikt op een actieradius van 500 kilometer. Nio heeft de bodemplaat van de SUV zo ontworpen dat het accupakket snel verwisseld kan worden. Nio wil op deze manier lange laadtijden elimineren. Mogelijk introduceert Nio de ES8 ook in de Verenigde Staten en in Europa, maar pas in een later stadium.

Twee SUV’s van Hybrid Kinetic
Pininfarina en het bedrijf Hybrid Kinetic toveren in vrij korte tijd nieuwe modellen uit hoge hoed. Op de Autosalon van Genève maakte de wereld kennis met de H600 limousine. Op de autoshow van Shanghai debuteren de compacte crossover K550 en de grotere SUV K750. De K550 biedt plaats aan vijf personen. De K750 is een zevenzitter. Voor de aandrijving zorgt net als in de H600 limousine een micro-turbine hybride aandrijflijn. Beide bedrijven treden niet in details. In de sedan zou de aandrijflijn 800 pk leveren. Binnen vier jaar moeten productieversies van de twee SUV’s en limousine volgen. Hybrid Kinetic Group is gevestigd in Hong Kong en focust zich op de ontwikkeling, productie en marketing van nieuwe duurzame voertuigen.

Toyota Project Portal
Net als China maakt ook Californië zich sterk voor minder emissies. Vooral in het havengebied van Los Angeles. Toyota helpt een handje en ontwierp de Project Portal: een vrachtauto met waterstoftechnologie voorzien van twee aandrijflijnen van Toyota’s waterstofauto Mirai. Deze truck gaat vanaf aankomende zomer rijden in de haven van Los Angeles. Toyota ziet veel potentie in een truck op waterstof, omdat er geen tijd nodig is om urenlang te laden zoals bij een elektrische aandrijflijn. Het tanken van waterstof kan gewoon bij een pompinstallatie en duurt slechts enkele minuten. De uitstoot is alleen waterdamp. Een ander voordeel van brandstofceltechnologie is dat het veel efficiënter is bij een zware lading. Behalve het milieuvoordeel betekent dat ook een financiële stimulans voor transportbedrijven, omdat de kostprijs lager zal uitpakken dan bij trucks op fossiele brandstoffen. Aan kracht is overigens geen gebrek bij Project Portal. De twee brandstofcellen en elektromotoren in Project Portal leveren samen 492 kW (670 pk) en bijna 1.800 Nm trekkracht! Project Portal heeft een laadcapaciteit van 36.287 kilogram en kan tot 320 kilometer rijden. Weten hoeveel sneller Project Portal is dan een truck met dieselmotor? Kijk dan onderstaande video.

Bron: ZERauto